Přihlášení

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Jaké vybrat pásy

STOUPACÍ SKIALPOVÉ PÁSY

Jsou nezbytně nutné pro skialpinismus. Lyže můžete nakonec mít téměř jakékoliv - například staré sjezdky ze sekáče, boty nakonec taky - pár kroků na tom uděláte i když zapomeňte na komfort... . Ale bez skialpového vázání a STOUPACÍCH PÁSŮ to prostě NEJDE! Omotávání lyže repkou, zastrkávání smrkových větviček pod ní je skutečně jen pokus na úrovní cpaní sena do pláště MTB, když nemůžete použít náhradní duši.

Trocha teorie - Stoupací pásy mají na skluzové straně vlákna uložena jako šindele směrem zepředu – dozadu. Dopředu kloužou = SKLUZ (kromě syntetických pásů) a dozadu drží = označujeme to jako STOUPAVOST. Skládají se minimálně ze 3 vrstev: 1. vrstva se skluzovými vlákny, 2. izolace proti vodě, 3. pomocná vrstva zpevňující pás a zabraňující třepení hrany po řezu a 4. základová vrstva je impregnovaná proti vodě a absorbuje lepidlo, které drží pás na skluznici.

Stoupací pásy můžeme rozdělit dle:

1/ materiálu stoupací vrstvy:

a/ mohérové 

Vyrobené z přírodní, jemné a odolné vlny horských koz ze severní Afriky. Vlákna jsou velmi tenká cca 0,03 mm, dutá, neabsorbují vodu a jsou extrémně odolná v ohybu. Vyznačují se tím, že jejich výborné skluzové vlastnosti se téměř nemění v celém rozsahu použitelných teplot. Pro nás z toho plyne, že mají stejně výborný skuz jak v teplotách kolem 0°C, tak i v -20°C .

Mohou být dvojitě zapletené jako písmeno W, nebo jednoduše jako písmeno V. Konstrukce W je sice těžší, ale je odolnější vůči vytrhávání vláken a poskytuje velmi dobrou stoupavost při výborném skluzu. Na typickém jarním betonu s povrchem rašple dostávají pásy zabrat. Nahoru je to OK, ale při traverzovém sjezdu je odrovnáte po několika metrech.

Konstrukce V má menší plošnou hmotnost, je hladší, ale má kratší životnost. Vlákna prostě nedrží tak dobře v podkladu. Má extrémně rychlý skluz, stoupavost je jen dobrá a životnost je též jen dobrá. Je to paralela s rychlým, jemným závodním pláštěm na MTB, s kratší životností na straně druhé.

b/ syntetický materiál 

V nízkých teplotách tuhne. Čistě syntetické pásy už se dnes moc nepožívají - sice držely téměř na čistém ledu, ale skluz byl minimální - bylo snad jedno v jakém směru byly nalepeny. Životnost byla maximální, bylo třeba je vyhodit, nešly odrovnat. Dnes se používají MIXOVANÉ, dvojitě zapletené W materiály např: 65% mohér + 35% syntetika, nebo 70%+30%. Tyto pásy sice v  -20°C nejedou tak rychle jako 100% mohér, ale v teplotách kolem 0°C a výše už mají srovnatelný skluz. Jejich výhodou je znatelně vyšší životnost vůči 100% mohéru, tudíž se hodí na typické jarní túry - ráno zmrzlý beton (tady je výhodou vyšší životnost a výborná stoupavost) a pak, když sníh změkne, tak kloužou jako 100% mohér.

2/ dle uchycení

a/ očko vepředu, konec do ztracena

Jsou bez jakéhokoliv mechanického uchycení, drží jen lepidlo, cca 10-30 cm od konce lyže. Tento způsob uchycení neomezuje skluz pásu nějakou mechanickou "brzdou" a je vhodný i pro sjezdy - nic se vepředu nenatahuje (problém gumy) podle tření sněhu - nafoukaný měkký sníh se střídá se zmrzlým smirkem, nenabírá sníh mezi skluznici a lepidlo. Takto upevněné pásy vyžadují zkušenost, pořád dobré lepidlo na volném konci, a suchou, očištěnou od vody a sněhu udržovanou skluznici. Pás po shození držíme v teple pod bundou, aby lepidlo bylo v maximální míře aktivní. Z klesající teplotou lepidlo přestává postupně lepit. Toto uchycení je vhodné jen pro STANDARDNÍ lepidlo. Pokud  nalepujete pás několikrát po sobě, může se stát, že volný konec drží už jen díky vaší silné vůli, popřípadě pokusům o Otčenáš. V tomto případě je dobré mít v batohu náhradní pásy. Není moc příjemné zůstat někde v -20°C po pás ve sněhu bez funkčních pásů. Alternativou je guma/gumicuk vepředu, který se používá na závodech pro rychlé shození pásů bez sundávání lyží.

b/ klasický způsob Guma+Háček 

Tento po desetiletí používaný způsob upevnění pásů, je pro výstup OK, problém nastává ve sjezdech, (když je krátký sjezd, tak se pásy nesundávají, popřípadě z bezpečnostních důvodů jedeme v blbém sněhu"pomaleji" na pásech do bezpečí) - guma se totiž natahuje podle tření sněhu - nafoukaný měkký sníh se střídá se zmrzlým smirkem... a nenabírá sníh mezi skluznici a lepidlo. Nýtky vzadu, kterýma je upevněn háček mohou (dle tvaru konce lyže) zasahovat do skluzové roviny a fungují jako brzda. Guma musí zapadnout cca 25 mm od špičky, pokud zapadne méně, tak si pásy shodíme v otočce nebo v cikcaku. Pokud zapadne víc, tak přeložení pásu, kterým je upevněna guma (přelepení) už zasahuje do skluzové roviny a na tomto zlomu dochází k pro nebo předření pásů.

c/ Očko + Camlock - colltex, Očko + Tailclip - Contour  

Je v dnešní době asi nejrozumnější způsob uchycení pásů k lyžím. Není problém s elastickým uchycením na špičce - viz. Guma + Háček, očko nemusí zapadnou 25 mm, může to být i 15 mm - pás nejde skopnout a přeložení nezasahuje do skluzové roviny. Konec drží díky popruhu s přezkou a podle toho, jak je spojení pás popruh provedené (nýtky nebo svařování) spoj funguje jako brzda. Je to vidět ve stopě, kdo nýtky pořád "drhne". Pokud je spoj svařován a je už v oblasti, kde se konec lyže zvedá nahoru, tak spoj nemusí "drhnout". 

3/ dle lepidla 

a/ STANDARDNÍ lepidlo

Používá se od 70. let minulého století. Základová vrstva pásu, naimpregnovaná určitou chemikálií proti vodě musí "pojmout" a držet lepidlo. Lepidlo je "neschnoucí" poměrně silně drží na lyži a taky při skládání bez síťky "plocha na plochu". Na úzkých lyžích s úzkými pásy například 60 mm šířky = styčná plochá je malá, není problém pásy od sebe rozlepit. Pokud máte pásy o šířce 100 mm, tak potřebná síla je málem dvojnásobná.

Řešením je použití sítky mezi lepicí plochy. V nízkých teplotách je lepidlo méně aktivní, a je vhodnější pásy dávat na sjezd pod bundu a alespoň trochu lepidlo "vyhřát". Lepidlům obecně svědčí udržovaná skluznice lyže - voskovaná a vyleštěná, která nedrží elektrostaticky prach, který nádherně "sundáme" během shazování pásů. Pokud vám pásy spadnou do jehličí nebo na zaprášený koberec, tak klasické lepidlo lze celkem snadno obnovit 1. buď místně lepidlem v tubě nebo 2. kouskem lepidla na fólii, popřípadě lze provést celkovou renovaci lepidlem na fólii.

b/ nová "SLABĚ LEPICÍ" lepidla:

Akrylátové lepidlo používá colltex na pásech CLARIDENsilikonové lepidlo na pásech COMBIN, Contour lepidlo nazval HYBRID - ať už se to jmenuje jakkoliv a marketingoví odborníci tomu neříkají lepidlo, tak v podstatě jde o slabší lepilo aktivní i v nízkých teplotách. Výsledkem má být menší potřebná síla k rozlepení širokých pásů slepených lepidlem na lepidlo a zamezení nutnosti dávat pásy na sjezd pod bundu - jednak roztává sníh a voda teče do kalhot a druhak s objemnými pásy pod bundou získáváte aerodynamické tvary "čtverky k bederáku". Na druhé straně nové lepidla vyžadují větší péči během nalepování na suchou a čistou skluznici, samozřejmě to platí i o lepící vrstvě. V praxi to znamená, že během túry, při X-tém nalepování odmítnou spolupracovat. Standardní lepidlo spolupracuje lépe.

Optimální rozměry pásu odpovídají rozměrům skluznice (alespoň v prostřední části lyže pod vázáním cca 100 cm), hrany musí trčet, v tvrdém traverzu lyže nesmí smekat dolů!!! Pokud budete mít užší pásy, tak v tvrdém traverzu budete klouzat dozadu a dopředu. Dle zkušenosti pro lyže s radiusem pod 20 m doporučujeme rozhodně carvové pásy. Pro carvové lyže lze objednat už hotové speciální tvarované carvové pásy anebo použít polotovar a ten oříznout na míru dle konkrétní lyže.

 

STOUPACÍ PÁSY NEJVYŠŠÍ TŘÍDY            

1/ colltex RACE        

Materiál: 100% Mohair. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení jemných vláken W - vzhledem k použití jemných vláken pás nemá rád zmrzlý a tvrdý sníh, kdy dochází k rychlému opotřebení. Konstrukce pásu je klasická, ale odlehčená. Má extrémně rychlý skluz, stoupavost je dobrá a životnost jen dobrá. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu i při různých teplotách. Stoupavost je tím lepší, čím máte širší lyže = zvětší se plocha pásu. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny, kromě závodníků. Očko vepředu dobře fixuje pás na špičkách různých tvarů a šířek. Závodníci použijí gumicuk místo očka. Standardní lepidlo - je lepší používat síťku mezi lepicí plochy.
Je to dobrá volba pro ty, kteří si rádi vychutnají maximální skluz a pro případ špatného sněhu mají v báglu další, odolnější pásy.

3/ colltex PALU

Materiál: 100% Mohair. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken W. Konstrukce pásu je klasická. Má výborný skluz, velmi dobrou stoupavost a velmi dobrou životnost. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu a při různých teplotách. Hmotnost je trochu větší než colltex RACE. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny! Standardní lepidlo - je lepší používat síťku mezi lepicí plochy.
Toto je opravdu optimální volba pro všechny teplotní a sněhové podmínky.

4/ colltex CLARIDEN

Materiál: 65 % Mohair / 35% Syntetika. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken. Konstrukce pásu je klasická W. Má velmi dobrý skluz, velmi dobrou stoupavost a výbornou životnost. V nízkých teplotách ale syntetika tuhne = zhoršuje se skluz. Mixový materiál je optimální pro tvrdý starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na starém mokrém sněhu výborně klouže). Hmotnost stejná jako PALU. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny! Nové akrylátové lepidlo, které je aktivní i v nízkých teplotách. Snadná manipulace s lepícími plochami, není nutné používat síťku. Na druhou stranu vyžaduje větší péči během nalepování na lyži a je citlivé na vlhkou skluznici.   

Dobrá volba na jarní túry a pro nošení těžkého batohu (na skluz většinou nemáte chuť myslet...), kdy potřebujete, aby pás ve výstupu skutečně držel, například v exponovaném traverzu. Další výhodou je snadná manipulace s lepící vrstvou.

5/ colltex TODI  

Materiál: 65 % Mohair / 35% Syntetika. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken. Konstrukce pásu je klasická W. Má velmi dobrý skluz, velmi dobrou stoupavost a výbornou životnost. V nízkých teplotách ale syntetika tuhne = zhoršuje se skluz. Mixový materiál je optimální pro tvrdý starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na starém mokrém sněhu výborně klouže). Hmotnost stejná jako PALU. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny! Standardní lepidlo - je lepší používat síťku mezi lepicí plochy.

Dobrá volba na jarní túry a pro nošení těžkého batohu (na skluz většinou nemáte chuť myslet...), kdy potřebujete, aby pás ve výstupu skutečně držel, například v exponovaném traverzu. Standardní lepidlo potřebuje buď síťku, nebo sílu, ale pás lze nalepit mnohokrát během túry.

OVĚŘENÁ KVALITA ZA DOSTUPNOU CENU

1/ Contour MIX  

Materiál: 70 % Mohair / 30%. Cenově výhodné pásy - "BEST VALUE"Konstrukce: dvojité zapletení vláken W  má solidní skluz, velmi dobrou stoupavost a výbornou životnost. Mixový materiál je optimální pro tvrdý starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na starém mokrém sněhu výborně klouže).  

Systém uchycení Guma + Háček je obecně dobré řešení, kromě sjezdů na pásech, kdy se pod pás může dostávat sníh a lepidlo postupně přestane lepit. Standardní lepidlo.

2/ Contour GUIDE  

Materiál: 100% Mohair. Špičková kvalita - držák v nabídce Contouru se standardním lepidlem. Konstrukce: dvojité zapletení vláken W. Má výborný skluz, velmi dobrou stoupavost a velmi dobrou životnost. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu a při různých teplotách. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny! Standardní lepidlo.

3/ Contour HYBRID PURE  

Materiál: 100% Mohair. Špičková kvalita - NOVÝ pás v nabídce Contouru s novým lepidlem HYBRID. Konstrukce: dvojité zapletení vláken W. Má výborný skluz, velmi dobrou stoupavost a velmi dobrou životnost. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu a při různých teplotách. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny! Nové dvouvrstvé lepidlo funguje dobře v nízkých teplotách - ověřeno na Makalu a musteng Ata. Možnost poměrně jednoduché opravy lepidla.

4/ Contour HYBRID MIX 

Materiál: 70 % Mohair / 30%. Nový pás odpovídající požadavkům doby, charakteristické vlastnosti: dobrý skluz a snadné rozlepování širokých pásů. Konstrukce: dvojité zapletení vláken W.  Má velmi dobrý skluz, slušnou stoupavost a velmi dobrou životnost. Mixový materiál je optimální pro tvrdý starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na starém mokrém sněhu výborně klouže). Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny! NOVÉ, UŽIVATELSKY POHODOVÉ LEPIDLO, SNADNO SE ROZLEPUJE, AKTIVNÍ I V NÍZKÝCH TEPLOTÁCH. Nové dvouvrstvé lepidlo funguje dobře v nízkých teplotách - ověřeno na Makalu a musteng Ata. Možnost poměrně jednoduché opravy lepidla.

Pokud jste se dostali až sem , tak nálesdují celkem důležité informace:

OBNOVA LEPÍCÍ VRSTVY - STANDARDNÍ LEPIDLO  

 

Lepící vrstva vydrží celou sezónu, popřípadě pár let, ale může se rychle poškodit:

1/ od zašpiněné skluznice lyže – doporučujeme pravidelně voskovat skluznici, stáhnout a přeleštit.

2/ od kontaktu se špinavým, zaprášeným povrchem například: podlahou, sněhem a dalším.

OPRAVA V TERÉNU: Při problémech s lepidlem během túry lze nouzově použít colltex SPRAY - nanést vrstvu a nechat zaschnout cca 15 min. Provádíme to někde v závětří, nutno dodržet min. 15 min na vyprchání ředidla. Výsledkem není 100% lepidlo. Je třeba tuto plochu dál renovovat lepidlem v tubě nebo na folii. 

OPRAVA NA CHATĚ (ne winteraum): Pro lokální opravy někde na chatě doporučujeme použít colltex lepidlo v Tubě  nebo Contour lepidlo v Tubě , které se nanese stěrkou v tenké vrstvě (jako klistr na běžky (problém většinou nemusíme odstranit, stačí nanést novou vrstvu přes).  Musíme mít možnost nechat opravenou plochu někde vysušit po dobu cca 8 hodin v pokojové teplotě cca 20°C. Jelikož to trochu smrdí - odpařuje se ředidlo, tak ideální je lyžárna.

OPRAVA DOMA: Celkovou opravu lepicí vrstvy doporučujeme provádět v domácích podmínkách pomoci Lepidla na přenosné Folii . Pás – lepidlem nahoru rozložíme na prkně, natáhneme a zafixujeme. Nejlepším způsobem, jak odstranit staré lepidlo je použít horkovzdušnou pistoli a stěrku, popřípadě hranu žehličky. Lze sice použít benzín nebo ředidlo, ale tento způsob zásadně nedoporučujeme.

Na očištěnou plochu natáhneme folii s přesahem (lepidlo na spodní straně) a přežehlíme důkladně žehličkou, teplota na max. cca 220 °C. Folií odstraníme až je lepidlo studené!!!! Jinak by došlo k odtrhnutí lepicí vrstvy!!!  Doporučujeme odstranit fólii až před nasazením pásu na lyže - během následující túry.

Lepidlo pásů colltex CT40 lze opravit Lepidlem ct40 

NÁVODY  NA OŘEZÁNÍ / NASTAVENÍ DÉLKY ATD. NALEZNETE U KONKRÉTNÍHO VÝROBKU

DOPORUČUJEME :

Náročnější túra: Doporučujeme každému mít 2 páry pásů, hlavní – s oboustranným uchycením a záložní - může to být rovný pás a uchycení Očko - i pro carvové lyže. Pás můžete roztrhat na ostrém kameni pod sněhem, může vám ho někde odvát vichřice, nebo prostě přestane lepit.

Transport, skladování: pásy skládat na polovinu, lepící stranou k sobě nebo na fólii, srolovat a vložit do obalu. Při skládání pásů ve větru, lze je skládat na půl přes koleno. Široké a carvové pásy. Lepíme na síťku nebo fólii. 

Sušení: sušit pásy složené na polovinu / nebo na fólii (nedojde k usazování prachu na lepící plochu)  přeložené přes židli a tak dále, v pokojové teplotě, nevystavovat vysokým teplotám ani přímému slunci !!!

Voskování kluzné plochy: lepšího skluzu dosáhneme voskováním kluzné plochy. Použijeme Contour VOSK , nebo Contour tekutý VOSK . Naneseme vosk pouze ve směru vláken na složeném pásu !!! Nevoskujeme pásy na lyžích, lepidlo díky velkému místnímu tlaku zůstává na skluznici ! Pomůže i proti namrzání mokrého sněhu. Tyto vosky lze použít nejen na voskování skluznice, ale i horní plochy lyže. Pokud nechcete zvedat namrzlý sníh na horní ploše svých širokých lyží - aplikujte vosk i shora - snadněji ten sníh shodíte.

Impregnační prostředky: na některých druzích sněhu, zvláště mokrém, při teplotách kolem 0° C dochází k nalepování sněhu na kluznou vrstvu. Abychom neměli zkažený výlet - použijeme impregnační prostředek colltex IMPEGNACE  nebo Contour IMPREGNACE  

Problém s lepidlem: Během túry, zvláště v nízkých teplotách lepidlo na pásech přestane lepit. Tomuto zamezíme nošením pásů pod bundou, po určité době zahřáti cca 15 min se pásy zase chytnou. V nízkých teplotách doporučujeme nosit záložní pásy stále pod bundou.

Sníh na lepicí ploše: O hranu lyže očistíme pás, složíme a dáme pod bundu.

Když už nic nedrží: Použijeme lepící pásku, tenkou smyčku a v několika místech omotáme lyži dokola, je to nouzovka, nelze pásy rychle shodit a páska / smyčka se protrhává na hranách.

Kontrola: před každou túrou zkontrolujte uchycení a lepidlo!

Po roztrhnutí/ztrátě 1 pásu lze objednat materiál pouze na 1 pás – není třeba kupovat celé, nové balené pásy.

Optimální rozměry pásu odpovídají rozměrům skluznice (alespoň v prostřední části lyže pod vázkem cca 100 cm) - hrany musí trčet - v tvrdém traverzu lyže nesmí smekat dolů! Pokud budete mít užší pásy, tak v tvrdém traverzu budete klouzat dozadu a dopředu. Dle zkušenosti pro lyže s radiusem pod 20 m doporučujeme rozhodně carvové pásy. Pro carvové lyže lze objednat už hotové speciální tvarované carvové pásy anebo použít polotovar a ten oříznout na míru dle konkrétní lyže.

Pro radius nad 20 m vám stačí rovné pásy - doporučené pravidlo: minimální šíře lyže – ve středu minus 3 až 5 mm. Příklad: lyže šíře 75 mm – doporučená šíře pásů 70 mm. 

Konstrukce pásů colltex a Contour odpovídá evropským zvyklostem, tyto pásy mají relativně nízkou hmotnost, což je výhoda v dlouhých stoupáních. Americká škola laminuje vrstvu se skluzovými vlákny na materiál jako autoplachta a tyto pásy mají pak větší hmotnost. Čím je šíře lyže větší, tím je rozdíl v hmotnosti citelnější. Uživatelsky příjemnější lepidlo od firmy colltex je na pásech WHIZZ (renovace se provádí speciální fólii po větší ploše), Contour lepidlo nazval HYBRID a najdete je na pásech HYBRID MIX a HYBRID PURE (slabší renovace se provádí umytím zašpiněné plochy vodou s mýdlem, totální renovace se provádí speciálním přípravkem.

 

Top servis na lavinové vyhledávače

› užijete si zimní podmínky i po dobu reklamace

Individuální přístup
Produktoví specialisté

› vše sami testujeme