Přihlášení

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Které stoupací pásy jsou pro mne nejvhodnější


STOUPACÍ SKIALPOVÉ / TULENÍ PÁSY


Stoupací pásy (někdy také pojmenované z historických důvodů jako tulení) nebo také skialpinistické, jsou nezbytně nutné pro skialpinismus, Tour Freeride nebo Telemark. Lyže můžete nakonec mít téměř jakékoliv - například staré sjezdky ze sekáče, sjezdové boty nakonec taky - pár kroků na tom uděláte i když zapomeňte na komfort... . Ale bez skialpinistického vázání a stoupacích pásů to prostě nejde... Omotávání lyže šňůrou, zastrkávání smrkových větviček pod ní je skutečně jen pokus na úrovní cpaní sena do pláště MTB, když nemáte náhradní duši.


Historický vývoj


Původní, opravdu originální "tulení" pásy.

Provizorní omotávka lyže šňůrou.

Textilní pásy ještě bez lepidla s uchycením kolem lyže.



Současnost


Trocha teorie - Stoupací pásy mají na skluzové straně vlákna uložena jako šindele směrem zepředu – dozadu.  Dopředu kloužou =označujeme jako SKLUZ a dozadu drží = označujeme to jako STOUPAVOST, to za jakou dobu se opotřebuji označujeme jako ŽIVOTNOST. 

Skládají se obvykle z následujících vrstev: 1. vrstva se skluzovými vlákny, 2. izolace proti vodě, 3. pomocná vrstva zpevňující pás a zabraňující třepení hrany po řezu , 4. základová vrstva, která je impregnovaná proti vodě a zároveň        absorbuje lepidlo, 5. vrstva lepidla, které drží pás na skluznici.


Stoupací pásy můžeme rozdělit dle:


1/ materiálu stoupací / skluzové vrstvy:


MOHAIR

Skluzový materiál je vyroben z přírodní, jemné a odolné vlny horských koz ze severní Afriky. Vlákna jsou velmi tenká,    ( cca 0,03 mm), dutá, neabsorbují vodu a jsou extrémně odolná v ohybu. Vyznačují se také tím, že jejich výborné mechanicko-elastické vlastnosti se téměř nemění v celém rozsahu použitelných teplot. Pro nás z toho plyne, že mají stejně výborný skluz jak v teplotách kolem 0°C, tak i v -30°C .

Konstrukčně vlákna mohou být dvojitě zapletené (W), nebo jednoduše (V) do základního materiálu. Konstrukce W je sice těžší, ale je odolnější vůči vytrhávání vláken a poskytuje velmi dobrou stoupavost při velmi dobrém skluzu. Na typickém zmrzlém jarním betonu s povrchem rašple dostávají mohairové pásy zabrat. Nahoru je ještě ucházející, ale při traverzovém sjezdu je orvete po několika metrech.

Konstrukce V má menší plošnou hmotnost, je hladší, ale má kratší životnost. Vlákna prostě nedrží tak dobře v základním materiálu. Mají výborný rychlý skluz, stoupavost je jen dobrá a životnost je též jen dobrá. Je to paralela       s rychlým, jemným závodním pláštěm na MTB s kratší životností na straně druhé.

Mohairové pásy doporučujeme všude tam, kde můžete si užít jejich skluz = pro měkčí sněhy, nízké teploty atd.


MIX

Za účelem zlepšení životnosti stoupacích pásů se k Mohairovým vláknům přidává syntetické vlákna obvykle v poměru 65% Mohair / 35 % Syntetika. Výsledkem je samozřejmě lepší životnost a odolnost, ale na úkor skluzových vlastnosti v nízkých teplotách. Vlastnosti Syntetické složky - zvláště její elasticita je proměnná s ohledem na okolní teplotu = se snižující se teplotou vlákna postupně tuhnou. Nicméně v teplotách kolem 0°C skluzové vlastnosti Mixu jsou obdobné jako Mohairu.

Z hlediska užitných vlastnosti Mixy doporučujeme jednak na začátek sezóny, kdy není dostatečný základ sněhu a občas si sklouznete po větvi nebo kameni a hlavně tento typ pásů doporučujeme na tvrdé, zmrzlé a strmé výstupy v horách a na jarní firny, kdy ráno je to zmrzlý beton s minimální styčnou plochou (vlny, nafoukané žebra atd.) mezi pásem a sněhem a následně v případě rozměklého sněhu skluz je na úrovni Mohairu.


2/ dle uchycení



Očko nebo gumová šňůra vepředu, konec do ztracena

Předek je fixován , konec je bez jakéhokoliv mechanického uchycení, drží jen lepidlo, cca 10-30 cm od konce lyže. Tento způsob uchycení neomezuje skluz pásu a je vhodný pro túry s možnosti skluzu. Takto upevněné pásy vyžadují zkušenost, pořád kvalitní lepidlo na volném konci, a suchou, očištěnou od vody a sněhu udržovanou skluznici.  Toto uchycení je vhodné jen pro lepidlo Hotmelt. 

Pokud  nalepujete tento pás několikrát po sobě, může se stát, že volný konec drží už jen díky vaší silné vůli, popřípadě díky pokusům o Otče náš... V tomto případě je dobré mít v batohu náhradní pásy. Není moc příjemné zůstat někde v -20°C po pás ve sněhu bez funkčních pásů. Alternativou očka, kdy pásy sundáváme odzadu, je guma/gumicuk vepředu, který se používá na závodech pro rychlé shození pásů od předu bez sundávání lyží.


Historický způsob Guma+Háček

Tento, po desetiletí používaný způsob upevnění pásů je pro výstup OK, problém nastává ve sjezdech, (když je krátký sjezd, tak se pásy nesundávají, popřípadě z bezpečnostních důvodů jedeme sjezd na pásech ve špatném sněhu"pomaleji") - guma se totiž ve sjezdu natahuje podle tření sněhu - nafoukaný měkký sníh se střídá se zmrzlým smirkem... a postupně nabírá sníh mezi skluznici a lepidlo. Pokud nýtky vzadu, kterýma je upevněn háček zasahují (dle tvaru konce lyže)  do skluzové roviny, pak fungují jako brzda. Dle zkušenosti Guma musí zapadnout cca 25 mm od špičky dolů, pokud zapadne méně, tak si pásy pravděpodobně skopneme v otočce nebo v cikcaku. Pokud zapadne víc, tak přeložení pásu, kterým je upevněna guma (přelepení) už zasahuje do skluzové roviny a na tomto zlomu dochází k předření pásů.


Očko + Camlock - colltex, Očko + Tailclip - Contour

Tyto systémy jsou v dnešní době příkladem asi nejrozumnějšího způsobu uchycení pásů k lyžím. Není zde problém s elastickým uchycením na špičce - viz. Guma + Háček, očko nemusí zapadnou 25 mm, může to být i 15 mm - pás nejde skopnout a odpadá problém prodíráni přeložení, protože spoj nezasahuje do skluzové roviny. Konec pásu drží díky popruhu s přezkou na konci lyže a vše je OK. Pokud ale spojení popruhu s pásem je příliš vzdálené od konce lyže a zasahuje do skluzové roviny, spoj může fungovat jako brzda. Pak je vidět ve stopě, kdo spojem /  nýtky pořád "drhne". Pokud je spoj  proveden v oblasti, kde se konec lyže zvedá nahoru, tak vše je OK a spoj  "nedrhne". 


3/ dle typu lepidla


a/ lepidlo HOTMELT

Používá se od 70. let minulého století. jako první toto lepidlo použila značka colltex. Základová vrstva pásu, která je naimpregnovaná určitou chemikálií proti vodě musí "pojmout" a držet lepidlo. Lepidlo je "neschnoucí" a poměrně silně drží na lyži a taky při skládání bez síťky silně drží "plocha na plochu". Na úzkých lyžích s úzkými pásy například 60 mm šířky = styčná plochá je malá, není problém pak takové pásy od sebe rozlepit. Pokud máte carvové pásy o max. šířce 120 mm, tak potřebná síla je málem dvojnásobná.

Řešením je použití sítky mezi lepicí plochy. V nízkých teplotách je lepidlo méně aktivní, a je vhodnější pásy dávat na sjezd pod bundu a alespoň trochu lepidlo "vyhřát". Lepidlům obecně svědčí udržovaná skluznice lyže - voskovaná a vyleštěná, která nedrží elektrostaticky prach, který nádherně "sundáme" během nalepováni a shazováni pásů. Pokud vám pásy spadnou do jehličí nebo na zaprášený koberec, tak klasické lepidlo lze celkem snadno obnovit:       Buď místně lepidlem v tubě nebo kusem lepidla na fólii, popřípadě lze provést celkovou renovaci lepidlem na fólii.

Toto lepidlo lze použít i v mrazech pod  -20°C, ale vyžaduje to zkušenosti  a hlavně před nalepením pás vyhřát alespoň delší dobu pod bundou. Pro lepidlo HOTMELT doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.



b/ nová "ALTERNATIVNÍ" lepidla:

Ať už se to jmenuje jakkoliv a marketingoví odborníci tomu neříkají lepidlo, tak v podstatě jde o slabší lepilo aktivní     i v nízkých teplotách. Výsledkem má být menší potřebná síla k rozlepení širokých pásů slepených lepidlem na lepidlo  = snadnější manipulace a zamezení nutnosti dávat pásy na sjezd pod bundu - jednak můžou roztávat zbytky sněhu a voda vám poteče do kalhot a jednak s objemnými pásy pod bundou získáváte aerodynamické tvary. 

Na druhé straně nové lepidla vyžadují větší péči během nalepování na nutně suchou a čistou skluznici, samozřejmě to stejné platí i o lepící vrstvě. V praxi to znamená, že během túry, např.:při 4, nalepování odmítnou spolupracovat. Standardní lepidlo spolupracuje lépe =  ve stejných podmínkách lze nalepit přibližně do 6. nalepováni.

Pokud vaše túry jsou např. v Tatrách = více kratších výstupu během 1 túry, tak bych doporučil spíše lepidlo Hotmelt. Pokud míříte spíše do Alp a tam vás čekají 1-2 dlouhé výstupy během 1 túry, tak alternativní lepidla vám poslouží určitě dobře.

Značka Contour má vynikající "alternativní" lepidlo HYBRID, které můžeme vřelé doporučit. Funguje a skvělé se renovuje prostým umytím vodou se saponátem, popřípadě použitím originálních, cenově dostupných  čistících prostředků. U lepidla HYBRID není nutné vkládat siťku mezi lepicí plochy.

Značka colltex používá akrylátové lepidlo na pásech CLARIDEN. Vzhledem k větší přilnavosti lepidla  CLARIDENT doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.

 


Optimální rozměry stoupacích pásů

Ideální rozměry pásu odpovídají v podstatě rozměrům skluznice (bez hran) a to alespoň v prostřední části lyže pod vázáním v délce minimálně 100 cm. Hrany nesmí být překryté      - v tvrdém traverzu by totiž lyže  smekaly dolů! Pokud ale budete mít užší pásy, tak sice v tvrdém traverzu nesmeknete dolů, ale budete klouzat dozadu a dopředu = nejste schopni postupovat dopředu.

Na základě zkušenosti:  pro lyže s Radiusem menším než je 20 m doporučujeme rozhodně carvové pásy. Pro carvové lyže lze objednat už hotové oříznuté carvové pásy anebo použít polotovar a ten oříznout na míru dle konkrétní lyže.


Ořezání pásů na konkretní lyží

Návody na ořezáni / nastavení délky atd. naleznete u konkretního výrobku


STOUPACÍ PÁSY S LEPIDLEM HOTMELT:


Stoupací pásy colltex RACE PdG

Dobrá volba pro ty, kteří si rádi vychutnají maximální skluz na měkčím sněhu a pro případ zmrzlého, tvrdého sněhu mají v báglu další, odolnější pásy.

Materiál: 100% Mohair. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení jemných vláken W - vzhledem k použití jemných a dlouhých vláken pás nemá rád zmrzlý, tvrdý sníh a strmé stoupání, kdy dochází k jeho rychlému opotřebení. Konstrukce pásu je klasická, ale odlehčená. Má extrémně rychlý skluz, stoupavost je dobrá a životnost jen dobrá. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu i při různých teplotách. Stoupavost je tím lepší, čím máte širší lyže = zvětší se plocha pásu. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny, kromě závodníků. Očko vepředu dobře fixuje pás na špičkách různých tvarů a šířek. Závodníci použijí gumovou šňůru místo očka. 

Vzhledem k použití lepidla Hotmelt doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.


Stoupací pásy colltex PALU

Optimální volba skluzu a držení pro zkušené uživatelé a to pro všechny teplotní a ne úplně zmrzlé sněhové podmínky.

Materiál: 100% Mohair. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken W.  Konstrukce pásu je klasická, pás má  výborný skluz, velmi dobrou stoupavost a velmi dobrou životnost. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu a při různých teplotách. Hmotnost je trochu větší než colltex RACE. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny situace a pro všechny uživatelé.

Vzhledem k použití lepidla Hotmelt doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.


Stoupací pásy colltex TODI

Dobrá volba pro zmrzlé, tvrdé sněhy, na jarní túry a pro nošení těžkého batohu (na skluz většinou nemáte chuť myslet...), kdy potřebujete, aby pás ve výstupu skutečně držel, například v exponovaném traverzu... 

Materiál: 65 % Mohair / 35% Syntetika. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken. Konstrukce pásu je klasická W. Má velmi dobrý skluz, výbornou stoupavost a výbornou životnost. V nízkých teplotách ale syntetika tuhne = zhoršuje se skluz. Mixový materiál je optimální pro tvrdý, starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na rozměklém sněhu výborně klouže). Hmotnost je přibližně stejná jako PALU. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny!  

Vzhledem k použití lepidla Hotmelt doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.


Stoupací pásy Contour GUIDE MIX

Slušné, dobře fungující a držící základní pásy za férovou cenu - "BEST VALUE".

Materiál: 70 % Mohair / 30%. Konstrukce: dvojité zapletení vláken W. Pás má solidní skluz, velmi dobrou stoupavost a výbornou životnost. Mixový materiál je optimální pro tvrdý starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na starém mokrém sněhu výborně klouže). Systém uchycení Očko + TailClip je super řešení pro všechny! 

Vzhledem k použití lepidla Hotmelt doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.


Stoupací pásy Contour GUIDE PURE

Kvalitní, 100% Moherový pás pro profíky za konkurenční cenu.

Materiál: 100% Mohair. Výborná kvalita - držák v nabídce Contouru se standardním lepidlem. Konstrukce: dvojité zapletení vláken W. Má výborný skluz, velmi dobrou stoupavost a velmi dobrou životnost. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu a při různých teplotách. Systém uchycení Očko + TailClip je super řešení pro všechny! 

Vzhledem k použití lepidla Hotmelt doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.


STOUPACÍ PÁSY S LEPIDLEM HYBRID / AKRYLAT:


Stoupací pásy colltex CLARIDEN

Dobrá volba na jarní túry a pro nošení těžkého batohu, kdy potřebujete, aby pás ve výstupu skutečně držel, například v exponovaném traverzu. S lepidlem CLARIDEN je snadnější manipulace než s lepidlem HOTMELT, ale pokud plánujete více násobné nalepování během túry, tak lepidlo  HOTMELT je určitě lepší volba.

Materiál: 65 % Mohair / 35% Syntetika. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken. Konstrukce pásu je klasická W. Má velmi dobrý skluz, výbornou stoupavost a výbornou životnost. V nízkých teplotách ale syntetika tuhne = zhoršuje se skluz. Mixový materiál je optimální pro tvrdý, starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na rozměklém sněhu výborně klouže). Hmotnost je přibližně stejná jako PALU. Systém uchycení Očko + Camlock je super řešení pro všechny!  

Vzhledem k použití relativně silného lepidla CLARIDEN, doporučujeme vkládat siťku mezi lepicí plochy.


Stoupací pásy Contour HYBRID MIX

Pokud hledáte snadnou manipulaci s pásem, jistotu ve strmých výstupech a během  nošení těžkého batohu, tak tyto vlastnosti najdete zde. To vše je spojeno a jednoduchou a rychlou regeneraci výborného alternativního k lepidla.

Materiál: 65 % Mohair / 35% Syntetika. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken. Konstrukce pásu je klasická W. Má velmi dobrý skluz, výbornou stoupavost a výbornou životnost. V nízkých teplotách ale syntetika tuhne = zhoršuje se skluz. Mixový materiál je optimální pro tvrdý, starý sníh a v jarních měsících - ráno tvrdý firn (pás má velkou životnost) a v poledne rozbředlý sníh (na rozměklém sněhu výborně klouže). Systém uchycení Očko + Tail Clip je super řešení pro všechny uživatelé a všechny situace.  

Hmotnost kvůli použití 2 vrstev lepidla je minimálně vyšší než obdobný pás s lepidlem HOTMELT. S lepidlem HYBRID není nutné vkládat siťku mezi lepicí plochy.


Stoupací pásy Contour HYBRID PURE

Pokud hledáte snadnou manipulaci  a solidní skluz na měkkém sněhu  bez ohledu na teploty, tak tento výrobek splňuje vaše požadavky. To vše je spojeno a jednoduchou a rychlou regeneraci lepidla.

Materiál: 100% Mohair. Konstrukce skluzové vrstvy: dvojité zapletení vláken W.  Konstrukce pásu je klasická, pás má  výborný skluz, velmi dobrou stoupavost a velmi dobrou životnost. Tyto vlastnosti má na více-méně všech druzích sněhu a při různých teplotách. Systém uchycení Očko + Tail Clip je super řešení pro všechny uživatelé a všechny situace.  

Hmotnost kvůli použití 2 vrstev lepidla je minimálně vyšší než obdobný pás s lepidlem HOTMELT. S lepidlem HYBRID není nutné vkládat siťku mezi lepicí plochy.



OBNOVA / REGENERACE LEPICÍ PLOCHY


Lepicí plochy se vetšinou zašpiní:

1/ od zašpiněné skluznice lyže – "suchá"= nenavoskovaná skluznice s elektrostatickým nábojem přitahuje prach a nečistoty, které samozřejmě "odstraníme " následným odlepením pásu. Jako prevenci doporučujeme pravidelně voskovat skluznici včetně stáhnutí nadbytečného vosku a pokud možno následného přeleštění skluznice .

2/ od kontaktu se špinavým, zaprášeným povrchem. Pokud vám během manipulace spadne pás nebo jeho část lepicí plochou do jehličí, na koberec atd. tak o využíti volného času máte postaráno. Je nutno znečištěné lepidlo buď odstranit a nanést nové - Hotmelt, nebo mechanicky očistit a regenerovat s pomocí čisticího / regeneračního prostředku.



Obnova lepidla HOTMELT


Lepidlo Spray

OPRAVA V TERÉNU / NA CHATĚ: Při problémech s lepidlem během túry lze nouzově použít colltex QuickSpray - nanést vrstvu a nechat zaschnout cca 15 min. Provádíme to někde v závětří / větrané místnosti, je nutno dodržet min. 15 min na vyprchání ředidla, okolní teplota může být nízká. Výsledek je pouze provizorní - je nutno tuto plochu následně renovovat lepidlem v tubě nebo na folii. 


Lepidlo colltex Tuba

OPRAVA NA CHATĚ / DOMA: Pro lokální opravy někde na chatě doporučujeme použít colltex lepidlo v Tubě, které se nanese stěrkou v tenké vrstvě na poškozené místo.(problém většinou nemusíme odstranit, stačí nanést novou vrstvu přes).  Musíme mít možnost nechat opravenou plochu někde vysušit po dobu cca 8 hodin v pokojové teplotě cca 20°C. Jelikož se odpařuje ředidlo, tak ideální je větraná místnost, kde nejsou dlouhodobě lidé např.: lyžárna / sklep atd..


Lepidlo Contour Tuba

OPRAVA NA CHATĚ / DOMA : Pro lokální opravy někde na chatě doporučujeme použít Contour lepidlo v Tubě, které se nanese stěrkou v tenké vrstvě na poškozené místo.(problém většinou nemusíme odstranit, stačí nanést novou vrstvu přes).  Musíme mít možnost nechat opravenou plochu někde vysušit po dobu cca 8 hodin v pokojové teplotě cca 20°C. Jelikož se odpařuje ředidlo, tak ideální je větraná místnost, kde nejsou dlouhodobě lidé např.: lyžárna / sklep atd..


Lepidlo na Folii HOTMELT

OPRAVA V SERVISU / DOMA: Celkovou opravu lepicí vrstvy doporučujeme provádět v adekvátních podmínkách pomoci lepidla na folii.

Postup: pás – lepidlem nahoru rozložíme na prkně, natáhneme a zafixujeme. Nejlepším způsobem, jak odstranit staré lepidlo je použít horkovzdušnou pistoli a stěrku, popřípadě hranu staré žehličky. Lze sice použít benzín nebo ředidlo, ale tento způsob zásadně nedoporučujeme.

Na očištěnou plochu natáhneme folii s přesahem (lepidlo na spodní straně) a přežehlíme důkladně žehličkou, teplota na max. cca 220 °C. Folií odstraníme až je lepidlo studené!!!! Jinak by došlo k odtrhnutí lepicí vrstvy!!!  Doporučujeme odstranit fólii až před nasazením pásu na lyže - během následující túry.


Obnova lepidla HYBRID


Contour HYBRID čistící spray AIR 100 ml

Tento spray slouži k odstranění špíny z lepicí vrstvy lepidla HYBRID a zároveň k aktivací lepící vrstvy. 

Použiti: naneseme vrstvu čisticího prostředku na lepidlo pásů HYBRID  a pomocí houbičky na nádobí rovnoměrně rozetřeme čistící prostředek a zároveň odstraníme mechanické nečistoty.  Spray s pumpičkou  - nádobka není pod tlakem. Objem: 100 ml



Contour HYBRID čistící ubrousky

Slouži k odstranění špíny z lepicí vrstvy lepidla HYBRID a zároveň k aktivací lepící vrstvy. 

Ideální balení na túru nebo vícedenní pobyt na horách. Obsah: jeden sáček obsahuje 2 ubrousky, které slouží k regeneraci lepidla a mechanickému očištění 1 páru pásu.



Obnova lepidla AKRYLAT


Lepidlo na Folii AKRYLATE

OPRAVA V SERVISE / DOMA: Celkovou opravu lepicí vrstvy doporučujeme provádět v servisních nebo domácích podmínkách pomoci Folie AKRYLATE.

Doporučujeme následující postup: Opatrně odstraníme mechanické nečistoty na ploše lepidla škrabkou. Pak postupujeme přesně dle připojeného videa - roztáhneme folii na podložce, přilepíme na ni shora pás - následně tlakem shora vytlačíme vzduch z mezivrstvy. Začátek a konec necháme s přesahem cca 1 cm. Folii s lepidlem ořežeme dle tvaru pásu, začátek a konec zkrátíme na - 5 mm z každé strany. Tyto konce přelepíme zelenou silnou páskou dle videa.

Jelikož funkční lepidlo po odstranění krycí folie je silné, doporučujeme používat síťku mezi lepicí plochy.



PÉČE O PÁSY


Vosky

Vosky obecně zlepšují skluz pásů a zabraňují nalepováni mokrého sněhu na pás. Tuhé vosky poněkud omezují stoupavost pásů - slepují vlákna k sobě. Po aplikaci tuhých vosků na skluznici je dobré skluznici stáhnout a přeleštit. Aplikaci vosků na horní plochu lyže se omezí ulpívání sněhu na povrchu a tím se šetří vaše síly...Tekuté vosky jednodušeji vsáknou do pásu, neomezí stoupavost=neslepí vlákna a není nutné je stahovat z povrchu skluznice lyže. Po aplikaci na skluznici doporučujeme skluznici každopádně přeleštit. Vosky je možné aplikovat před i během túry.  


colltex vosk EXPRESS WAX

Univerzální, tuhý parafinový vosk na pásy i na skluznici. Doporučujeme nosit vosk v neustále batohu. 

Po nanesení na pásy zlepšuje skluz pásů hlavně v rovinatých úsecích. V případě mokrého sněhu omezuje nalepování sněhu na pásy. V minimální míře zhorší stoupavost pásů - slepí totiž některé vlákna dohromady. Vosk pokud možno nanášejte na složeném pásu. Pokud aplikujete na nalepený pás na lyži, tak  doporučujeme netlačit. Pokud  budete na vosk usilovně tlačit, lepidlo z pásů bude "protlačeno" na skluznici lyží. Pásy budou lokálně bez lepidla a lyže vám dolů nepojedou.

Tento vosk lze použít na skluznici i horní plochu lyže - snadněji se zbavíte hromady sněhu, kterou táhnete sebou...

Hmotnost vosku: 40 g


Contour vosk EXPRESS WAX

Univerzální, tuhý parafinový vosk na pásy i na skluznici. Je to obdobný produkt jako colltex vosk EXPRESS WAX. Doporučujeme nosit vosk v neustále batohu. 

Po nanesení na pásy zlepšuje skluz pásů hlavně v rovinatých úsecích. V případě mokrého sněhu omezuje nalepování sněhu na pásy. V minimální míře zhorší stoupavost pásů - slepí totiž některé vlákna dohromady. Vosk pokud možno nanášejte na složeném pásu. Pokud aplikujete na nalepený pás na lyži, tak  doporučujeme netlačit. Pokud  budete na vosk usilovně tlačit, lepidlo z pásů bude "protlačeno" na skluznici lyží. Pásy budou lokálně bez lepidla a lyže vám dolů nepojedou.

Tento vosk lze použít na skluznici i horní plochu lyže - snadněji se zbavíte hromady sněhu, kterou táhnete sebou...

Hmotnost vosku: 40 g


colltex SKI + SKIN vosk

Univerzální měkký vosk na pásy i na lyže v praktickém balení.

Zlepšuje skluz pásů a zabraňuje nalepováni mokrého sněhu. Aplikuje se před i během túry.  Lze použít na skluznici       i na horní plochu lyží. 

Vosk je poměrně měkký - lze jej lehce nanášet na nalepený pás na lyži a nedochází k protlačení lepidla..

Baleni v plastovém obalu jako "speed stick", velká šířka umožňuje rychlou aplikaci na velké plochy. Korkový vršek slouží k rovnoměrnému roztažení vosku / přeleštění do plochy.

Hmotnost náplně  50 g


colltex Natural SKI + SKIN vosk

Kompaktní, 100% organický a 100% biologicky rozložitelný univerzální vosk pro teploty od -30°C do 0°C. Zlepšuje skluz lyží a pásů u kterých zabraňuje nalepováni mokrého sněhu. Aplikuje se před i během túry.

Při použití na skluznici doporučujeme vosk přeleštit, to stejné platí i pro horní plochu lyží, kde zabraňuje "skladováni" velkého množství sněhu. 

Vosk je měkčí - lze jej lehce nanášet na nalepený pás na lyži.

Baleni v praktickém plastovém obalu - 100% recyklovatelném. .

Hmotnost náplně:  25 g


Contour tekutý vosk LIQUID WAX

Contour tekutý univerzální vosk - snadná aplikace na pásy. Tekutý vosk jednoduše vsákne do pásu a na skluznici se nanáši houbičkou. 

Zlepšuje skluz pásů a omezuje nalepování sněhu na pásy. Lze použít i pro skluznici lyží, popřípadě i na horní stranu lyže - zamezí nalepování sněhu shora - nebudete muset zvedat zbytečně " tuny" sněhu. Vosk nanášíme v přiměřeném množství houbičkou na výstupu.

Baleni se otevírá zlomením plastové špičky uprostřed houbičky, pak stačí otočit dnem vzhůru a zmáčknout..

Obsah náplně. 100 ml


Impregnace

Impregnace obecně slouží k zamezení ulpívání mokrého sněhu na pásech. V minimální míře zlepšuji i skluz. Obecně po aplikaci působí déle než vosky, nicméně doporučuje se je nanášet večer před túrou a pásy je nutné nechat "vyvětrat" někde v lyžárně, kde je relativně teplo a nevadí zápach odpářujících se chemikálii. To znamená aplikace přímo na túře není vhodná...


colltex Impregnace SKINPROOF 125 ml

Impregnační prostředek colltex na stoupací pásy. Zabraňuje namrzání sněhu na skluzovou plochu stoupacích pásů, zlepšuje skluz a neomezuje stoupavost. 

Namrzání je nejmarkantnější při teplotách kolem 0°C při přechodu z mokrého sněhu do míst, kde už mrzne... Skluz není vůbec možný a co navíc budete zbytečně bojovat s velkou hmotnosti na vaší noze. Aplikace Impregnace colltex omezí tyto jevy na minimum, měla by být nápomocná i v mrazu i při nechtěném namočení pásu např. při traverzu zasněženého potoka a následném prolomení stopy.

Impregnaci je nutno aplikovat před každou túrou. Není určen pro aplikaci v terénu ale v přípravě před túrou - potřebuje zaschnout..

Doporučujeme nanést impregnaci na pásy večer před túrou  a necháme ji alespoň pár hodin " zaschnout". Po aplikaci Impregnace můžeme pásy samozřejmě ještě voskovat.

Balení: Rozprašovač 125 ml.


Contour Impregnace MOHAIR SPRAY 250 ml

Impregnační prostředek značky CONTOUR na stoupací pásy. Zabraňuje namrzání sněhu na skluzovou plochu stoupacích pásů, zlepšuje skluz a neomezuje stoupavost. 

Namrzání je nejmarkantnější při teplotách kolem 0°C při přechodu z mokrého sněhu do míst, kde už mrzne... Skluz není vůbec možný a co navíc budete zbytečně bojovat s velkou hmotnosti na vaší noze. Aplikace Impregnace colltex omezí tyto jevy na minimum, měla by být nápomocná i v mrazu i při nechtěném namočení pásu např. při traverzu zasněženého potoka a následném prolomení stopy.

Impregnaci je nutno aplikovat před každou túrou. Není určen pro aplikaci v terénu ale v přípravě před túrou - potřebuje zaschnout..

Doporučujeme nanést impregnaci na pásy večer před túrou  a necháme ji alespoň pár hodin " zaschnout". Po aplikaci Impregnace můžeme pásy samozřejmě ještě voskovat.

Balení: Rozprašovač 250 ml.



Na základě zkušenosti z praxe doporučujeme následující:



Náročnější túra: Doporučujeme každému mít 2 páry pásů, hlavní – s oboustranným uchycením a záložní - alespoň rovný pás a uchycení Očko - i pro carvové lyže. Hlavní pás můžete roztrhat na ostrém kameni pod sněhem, může vám ho někde odvát vichřice, nebo prostě přestane lepit. Není příjemné zůstat někde večer daleko od civilizace v mrazu -20°C a ještě navíc v hlubokém sněhu bez funkčních pásů...Pokud jste zpoceni z rychlého pohybu, už toho máte tak akorát, tak najednou je všechno jinak a začíná dobrodružná outdoorová hra "jak z toho ven"...Opačný extrém je, když se propadnete do potoka nebo bažiny a následně vám namrzne sníh po celé ploše - nedá se toho nějak rozumně zbavit, nemáte skluz, nesete kila sněhu navíc - je to jako jít na těžkých sněžnicích... Rozumným řešením je prostě nasadit náhradní, suché pásy...

Transport, skladování: doporučujeme skládat pásy na polovinu s siťkou mezi lepicími plochami. Skladovat v suchým, tmavým místě s ustálenou pokojovou teplotou cca 20°C.

Sušení: krátkodobě lze sušit rozlepené pásy - pokud bylo lepidlo vlhké, následně doporučujeme sušit pásy složené (prach sedá na lepicí plochu) na polovinu na síťce  přeložené přes židli atd., v pokojové teplotě, nevystavovat vysokým teplotám ani přímému slunci !!!

Voskování kluzné plochy: lepšího skluzu dosáhneme voskováním kluzné plochy. Musíme ale počítat se zhoršenou stoupavosti. Nicméně druhotným efektem je omezení namrzání mokrého sněhu na pás. Praxe: naneseme vosk pouze ve směru vláken nejlíp na složeném pásu ! Pokud možno nevoskujeme pásy na lyžích, lepidlo totiž díky velkému místnímu tlaku může zůstat na skluznici = pokud v terénu voskujeme pásy na lepené na lyží kvůli zabráněni namrzání, tak netlačíme na vosk! 

Impregnační prostředky: na některých druzích sněhu, zvláště mokrém, při teplotách kolem 0° C dochází k nalepování sněhu na kluznou vrstvu. Abychom neměli zkažený výlet - použijeme impregnační prostředky. Vyžadují aplikaci alespoň pár hodin před túrou - ne během túry.

Problém s lepidlem: Během túry, zvláště v nízkých teplotách lepidlo na pásech přestává lepit. Tomuto zamezíme nošením pásů pod bundou, po určité době -  zahřáti cca 15 min se pásy zase chytnou. V nízkých teplotách doporučujeme nosit záložní pásy stále pod bundou.

Sníh na lepicí ploše: O hranu lyže očistíme lepicí plochu pásu, pás složíme a dáme pod bundu. Po nějaké době lepidlo bude zase aktivní.

Když už nic nedrží: Použijeme lepící pásku - kterou máme omotanou např.: pod rukojeti hůlky , nebo tenkou smyčku a v několika místech omotáme lyži dokola, je to nouzovka, nelze pásy rychle shodit a páska / smyčka se protrhává na hranách.

Kontrola: po každé túře zkontrolujte stav uchycení a stav lepicí plochy!

Po roztrhnutí / ztrátě 1 pásu lze objednat materiál - metráž pouze na chybějící 1 pás – není třeba kupovat celé, nové balené pásy.

Pro radius nad 20 m vám stačí rovné pásy - doporučené pravidlo: minimální šíře lyže – ve středu minus 3 až 5 mm. Příklad: lyže šíře 75 mm – doporučená šíře pásů 70 mm. 

Konstrukce pásů colltex a Contour odpovídá evropským zvyklostem a tyto pásy mají relativně nízkou hmotnost, což je výhoda v dlouhých stoupáních. Americká "škola" laminuje povětšinou vrstvu se skluzovými vlákny na materiály jako autoplachta a tyto pásy mají pak větší hmotnost. Čím je šíře lyže větší, tím je rozdíl v hmotnosti citelnější.