Přihlášení

CZ

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Proč používat lavinový airbag a který je pro mne nejvhodnější ?


Autor: Stanislav Heczko


Skialpinismus, freeride, telemark, zimní horolezectví  a vysokohorská turistika jsou krásné sporty s množstvím "hlubokých", (většinou :-)) nádherných zážitků. Jedním z největších nebezpečí, se kterým bohužel musíme žít, je lavinové nebezpečí. Pokud máme alespoň základní znalost problematiky, vhodnou výbavu, dostatek aktuálních - místních informaci,     (a taky někdy kus štěstí...), tak můžeme v maximální míře minimalizovat riziko nehody. Pokud totiž nastane kombinace více "špatných" faktorů (nemáme..., nevíme..), tak je zaděláno na problém...

NUTNOU výbavou je bezesporu: vyhledávač, lopata, sonda, mobilní telefon. lékarnička a VHODNOU - pokud je to jen možné: airbag lavinový batoh, bivakovací pytel, atd....  



K čemu je vlastně dobrý lavinový airbag?

V průběhu lavinové záchrany klíčovým prvkem je čas. Bohužel, nejdéle trvající činnosti je vlastní vykopáni zasypaného, kde čas záchrany přímo souvisí s tvrdosti sněhu a hloubkou, ve které se oběť nachází. Díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE - kdy během pohybu částic různých velikosti ty velké zůstávají na povrchu, je velká šance, že zasýpaný vybavený lavinovým airbagem (lavinový airbag zvětší "objem" oběti o 150 litrů) zůstane také na povrchu, nebo v jeho těsné blízkosti. 



 

Čas záchrany rozhoduje o šanci na přežití. Na obrázku vlevo vidíte výsledky statistické analýzy mnoha případů lavinových neštěstí. 

Moderní vyhledávače s trénovaným hledajícím jsou schopny lokalizovat zasypaného v řádech několika minut. Bohužel, nejdéle trvající je vlastní vykopáni zasypaného, kde čas záchrany přímo souvisí s tvrdosti sněhu a hloubkou, ve které se oběť nachází. Mohlo by se zdát, že záchrana a vykopáni např. z prachové laviny je jednoduchá záležitost. Paradoxně prachová lavina, díky tomu že původní sněhové vločky ve tvaru "ideální hvězdy" se během pohybu dolů olámou a zůstanou z nich jen kompaktní torza, je problém. Totiž po zastavení laviny, se tyto torza díky předchozímu pohybu a tření mezi sebou (roztavení povrchu) spojí během cca 15 minut ve zmrzlý, tvrdý, téměř homogenní celek. 

Co navíc, na "výkonu" kopáni se podepíše: obrovský stres,  předchozí fyzická únava        z túry / sjezdu, hlad, žízeň, nadmořská výška, okolní podmínky = mráz, vítr, sněžení, blížící se noc, mlha a taky pocit ohrožení druhou možnou lavinou atd.

Jak funguje INVERZNÍ SEGREGACE - obrázek vlevo:  

1. sjezd, 2. lavina se pohybuje, lyžař má pořád možnost omezeného pohybu,                  3. zastavení laviny - po zastavení pohybu sněhu, je pohyb lyžaře pod povrchem sněhu téměř nemožný. 

Kritický čas vykopáni je v maximální míře zkrácen tím, že oběť buď zůstane na povrchu laviny (velmi rychlá zraková lokalizace + snadné vykopáni), popřípadě co nejblíže povrchu laviny = lokalizace vyhledávačem + velmi rychlé vykopáni zasypaného...

Tohoto lze dosáhnout použitím lavinového airbagu, který značně (o 150 l)  zvětší "objem" oběti. Díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE - kdy během pohybu částic různých velikosti ty velké zůstávají na povrchu, je velká šance, že zasýpaný vybavený lavinovým airbagem zůstane také na povrchu, nebo v jeho těsné blízkosti.


UPOZORNĚNÍ


Je nutné si reálně uvědomit:

1. Zakoupení lavinového airbagu není 100% zárukou nesmrtelnosti ! 

2. V případě pádu druhé laviny (může to být třeba zbytek původního odtrhu 1. laviny, nebo lavina z protisvahu iniciováná tlakovou vlnou té první), kdy zasýpaný je ještě ukotven (např. lyžemi) v první lavině, tak nejspíše INVERZNÍ SEGREGACE neproběhne...

3. Lavinový airbag je bezpečnostní pomůcka. Stejně tak jako pád do nového lana, které vedlo přes hranu a poškodilo se (otrhaný oplet / duše), tak i lavinový airbag může být po jediné lavině částečně nebo úplně zničen. Poskytujeme možnost následné revize včetně případných, nutných oprav.  


Airbag lavinový batoh Arva REACTOR

nejlehčí, nejvíce kompaktní a nejvýkonnější dvojitý airbag na trhu


 

Systém airbagu je kompletně vyrobený, smontovaný a testovaný ve Francii. Batohy jsou vyrobeny ověřenými, dlouholetými dodavateli v Asii.                                     

Majitel francouzské značky Arva firma NIC IMPEX            v minulosti byla mnoho let distributorem airbagů ABS na Francii. Na základě dlouholetých, praktických zkušenosti s produkty ABS a analýzy dalších konkurenčních výrobků, zkonstruovala firma NIC IMPEX svůj systém Arva REACTOR, který vyřešil mnoho technických i praktických problémů konkurenčních systému. To stejné provedla při konstrukci řady batohů Arva REACTOR. 

Systém i batoh splňuje požadavky současné platné bezpečnostní Certifikace TUV GS a vyhovuje normě EN16716. 

Cartridge splňují požadavky na bezpečnou leteckou přepravu - IATA normy



Arva REACTOR - systém plnění airbagu pomocí stlačeného inertního plynu

Systém s plynovou catridgi (kartuši) na rozdíl od jiných systému, má největší tlak - plnicí sílu airbagu hned na začátku plnění /  otevíráni, kdy je nutné roztrhnout bezpečnostní zipy a popřípadě se už probít vrstvou sněhu, která se muže přesypávat kolem oběti. Dle statistiky (400 případů) totiž 60% zasypaných aktivuje airbag v situaci kdy lavina už začala, popřípadě lyžař už upadl a váli se ve sněhu. Cartridge jsou plněné inertním plynem bez vlhkosti - aby nedošlo k zamrznutí trysky během expanze plynu. Prázdnou, použitou cartridge si klient vymění za plnou ve specializovaném obchodě nebo servise. Prázdně catridge pak obchod nebo servis odesílá výrobci pro opětovné plněni.

Dovolím si osobní poznámku ohledně některých marketingových hesel na téma opakovaného použití airbagu ihned v terénu: V  lavině jsem už byl, naštěstí jsme se z toho vyhrabali sami a musím říct, že pak jsme pouze hledali trasu z minimem sněhu - na mačkách bez lyží hranou kolem trčících kamenů / trávy atd... Prostě neměli jsme morál lézt znova do míst, kde bylo hodně navátého sněhu... Je to trochu analogie s povedenou noční party a následným ranním rozhodnutím, že už nikdy nebudu konzumovat alkohol...

Na delší  - vícedenní túry / přechody, kdy do lavinového terénu musíte vlézt znova, lze si vzít náhradní lehkou carbonovou cartridgi. Dá se předpokládat, že kompletní REACTOR i s náhradní carbonovou cartridgi bude mít menší hmotnost než konkurenční  systémy...


Velmi lehký systém plnění Arva REACTOR se skládá s dvojitého (jistota pro případ možného propíchnuti větví, roztržení atd.) airbagu a plnicího systému. Celková hmotnost včetně airbagu je 760 g.

Plnící systém pro 2 komory airbagu - obr.vlevo  - popis:

G - aktivační jehla s lankem v bovdenu - obdoba řazení lankem / bovdenem u kola

I - aktivační mechanismus - červená barva

F - nasávací jednotka má jednocestné ventily s obou stran                                     Poznámka: systémy s plynovými catridgemi si přisávají okolní vzduch skrze otvory v batohu vybavené síťkou proti vnikání sněhu a tím doplňují objem airbagu. Funguje to obdobně jako fixírka, akorát místo barvy se přisává vzduch.

H - plynová cartridge - může být malá ocelová nebo lehká, trochu větší carbonová


Každý batoh Arva REACTOR je nastavitelný pro 3 velikosti zad: S, M, L

Celkový objem plnícího systému s cartridgi má minimální objem: cca 0,6 l. Jeho štíhlý tvar a svislá orientace uprostřed batohu umožňují pohodlné plnění batohu.

Dostatečně dimenzované komory pro uskladnění airbagu dovoluji pohodlně sbalit airbag i po skutečném použití, kdy airbag může být zmrzlý, znečištěný od ledu a sněhu.

Odolná Cordura ze které je batoh vyroben garantuje vysokou odolnost  a trvanlivost batohu.

E - horní klopa zajištěná  suchým zipem VELCRO zajišťuje bezpečnostní koncovky postranních zipů komor.

B - přezka pro plynulou regulaci velikosti zad - od velikosti S, M až po velikost L

C - součásti batohu je i klíč na "nabíjení" systému.

D - zde je kapsa na speciální přezku pro vypuštění airbagu po použití, která se nasadí z obou stran na nasávací jednotku F. Tato přezka deaktivuje jednocestné ventily a v klidu můžete vypouštět a balit airbag.

A - kontinuální komora airbagu "Ո" vedoucí kontinuálně po bocích a vrchu batohu.


N - DUAL CHAMBER AIRBAG - dvojitý airbag s vnitřní oddělující přepážkou (naznačeno bílou přerušovanou čárou) v horní části.

P - hrudní popruh s přezkou vybyvenou bezpečnostní píšťalkou

M - VELCRO upevnění aktivační rukojeti

J - aktivační rukojeť

K - nastavitelné uchycení aktivační rukojeti

L - další možné uchycení aktivační rukojeti

O - 7x spojovací kolíky mezi vlastním airbagem a batohem

Q - bederní popruh s bezpečnostní kovovou přezkou

R  - smyčka pod nohy - jako součást "sedáku" - stabilního připojení batohu na tělo


Tvar aktivovaného airbagu a jeho umístění pomáhá "nadnášet" v horizontální rovině

Tvar airbagu a jeho uchycení k batohu je konstruováno s ohledem na udržení zasypaného v jedné rovině pohybujícího se sněhu tak, aby nedošlo k situaci že nohy s lyžemi máte dole, kde sníh už nejede (tření spodní vrstvy o statické podloží) a horní část těla ještě jede s pohybující se lavinou dále...




Řady lavinových airbagů Arva REACTOR


Objem batohů od 15 - 40 litrů pokrývá celé spektrum požadavků - od minimalistické vesty nebo malého batohu pro freeride  po vícedenní skialp s výbavou na ledovec. Jednoúčelová je freeride vesta se systémem REACTOR, lehký freeride batoh CALGARY 18 a minimalistický ultralehký batoh 25UL pro SPEED TOURING.  

Modulární, lehký Switch frame systém umožňuje volbu změny objemu od 25 - 40+10 l jednoduchým přepnutím předních dílů různých velikosti na základní zádový modul Switch 

Modulární, odolný Flex frame systém pro profesionální použití, umožňuje volbu změny objemu od 18 - 40 l jednoduchým přepnutím předních dílů různých velikosti na základní zádový modul Flex. 


Jednoúčelové airbagy


Arva REACTOR 15 VEST

Vesta je určená pro výkonnostní Freeride. Větší množství menších kapes umožňuje rovnoměrné rozložení hmotnosti tak, aby tato výbava co nejméně ovlivňovala pohyb a případný posun těžiště lyžaře.  Samozřejmosti je prostor pro plnohodnotnou pro lopatu a sondu.

Je zde použít ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je robustní konstrukce, kvalitní použité materiály a velmi nízká hmotnost. 

Objem batohu + 6 předních kapes = 15 l. 

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.160 g (s CARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.480 g)


Airbag lavinový batoh ARVA CALGARY 18

Minimalistický lavinový airbag batoh primárně určen pro Freeride. Plochá konstrukce komor airbagu zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu o větve,  stromy nebo pařezy.

Je zde použít ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a velmi nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 18 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 1.780 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.100 g)


ARVA REACTOR 25 UL

Ultralehký, středně velký, minimalistický lavinový airbag batoh určený pro SPEED TOURING. Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Množství snadno dostupných kapes, uchycení pro lyže, cepín atd. 

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je propracovaná konstrukce, kvalitní použité materiály a extrémně nízká hmotnost. Jedná, univerzální velikost zad.

Objem batohu: 25 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 1.280 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 1.600 g)


Modulární, lehký Switch frame systém

Řada Switch se vyznačuje vysokým komfortem nošení a velmi nízkou hmotnosti.


Systém lavinových airbagu Arva REACTOR Switch umožňuje na univerzální záda Switch (s možnosti nastavení velikosti S, M, L ) a obsahující airbag REACTOR jednoduše přepínat vhodné přední díly různých velikosti a určení. Snadno můžete mít odolný batoh o velikosti 26 l ST26 nebo 30 l ST30. Pokud nízká hmotnost je priorita, tak si můžete vybrat minimalistický TOUR 25 nebo větší TOUR 32, popřípadě velký TOUR 40. V případě roztrháni nebo poškození předního dílu levně si pořídíte nový díl. Není nutné kupovat celý nový batoh.


Kompletní airbag lavinové batohy modulárního systému Switch



Přední díly modulárního systému Switch



Modulární, odolný Flex frame systém


Řada Flex se vyznačuje vysokým komfortem nošení a zvýšenou mechanickou odolnosti použitých materiálů. Je určená pro velmi časté a profesionální použití v náročných podmínkách. 


Systém lavinových airbagu Arva REACTOR Pro Flex umožňuje na univerzální záda Flex (s možnosti nastavit velikost S, M, L) a obsahující airbag REACTOR přepínat rychle                  a jednoduše různé velikosti předních dílů. Takto snadno můžete mít lavinový airbag "freeride" velikosti 18 l, nebo větší 24 l a 32 l až po "expediční" 40 l, popřípadě lze připojit vak R35 Blast. V případě roztrháni nebo poškození předního dílu levně si pořídíte nový díl. Není nutné kupovat celý nový batoh.

Speciálni vak k modulárnímu systému Flex, původně na transport vybušnin k odpáleni lavin, který ale dobře poslouží jako velký transportní vak na chatu. Na chatě v něm zůstanou uskladněné Vaše věci a Vy v pohodě jdete na lehkou túru se zádním dílem  a např. s předním dílem R18 PRO Flex. 


Kompletní airbag lavinové batohy modulárního systému Flex



Přední díly modulárního systému Flex



Doplňky k lavinovým airbag batohům Arva REACTOR


Arva STEEL CARTRIDGE

Ultra kompaktní ocelová láhev stlačeného plynu Argonu, tlak 300 bar.

V souladu s normami EN 13293 a International Air ransport Association (IATA table 2.3.A) = je možné přechovávat  v příručním zavazadle během letu.

Musí být znovu naplněná výrobcem - firmou Arva.

Hmotnost láhve STEEL CARTRIDGE  s náplni cca 495 g

Rozměry láhve: průměr 50 mm, celková délka bez krytky 170 mm, délka válcové části 110 mm

Doporučujeme používat jen s batohem Arva REACTOR


Arva CARBON CARTRIDGE

Malá, kompaktní karbonová láhev stlačeného plynu - Dusíku (Nitrogen), tlak 300 bar.

V souladu s normami EN 13293 a International Air ransport Association (IATA table 2.3.A) = je možné přechovávat  v příručním zavazadle během letu.

CARBON CARTRIDGE = 310 g 

CARBON CARTRIDGE Rozměry láhve: průměr 50 mm, celková délka bez krytky 220 mm, délka válcové části 150 mm

Doporučujeme používat jen s batohem Arva REACTOR


Arva AKTIVAČNÍ KLÍČ

Náhradní aktivační klíč sloužící ke znovu natažení / nabití systému REACTOR. 


Arva HELMET HOLDER

Praktický držák přilby s elastického materiálu. Je použitelný pro všechny skialpinistické batohy Arva ,  freeride batohy Arva  a lavinové airbagy Arva REACTOR.

Přídavná kapsa k lavinovým airbagům Arva REACTOR

Kapsa kompatibilní se všemi batohami REACTOR. Tuto přídavnou, velkou a snadno dostupnou kapsu je možno připevnit na bederní popruh. Poskytuje další užitečný prostor pro smartphone, energetickou tyčinku, vosk, atd. 

Technické parametry:

jediná velikost - rozměry: 18 cm x 8 cm x 6 cm

barva: černá



Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé.