Přihlášení

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Proč používat lavinový airbag a který je pro mne nejvhodnější ?


Autor: Stanislav Heczko


Skialpinismus, freeride, telemark, zimní horolezectví  a vysokohorská turistika jsou krásné sporty s množstvím "hlubokých", (většinou :-)) nádherných zážitků. Jedním z největších nebezpečí, se kterým bohužel musíme žít, je lavinové nebezpečí. Pokud máme alespoň základní znalost problematiky, vhodnou výbavu, dostatek aktuálních - místních informaci,     (a taky někdy kus štěstí...), tak můžeme v maximální míře minimalizovat riziko nehody. Pokud totiž nastane kombinace více "špatných" faktorů (nemáme..., nevíme..), tak je zaděláno na problém...

NUTNOU výbavou je bezesporu: vyhledávač, lopata, sonda, mobilní telefon. lékarnička a VHODNOU - pokud je to jen možné: airbag lavinový batoh, bivakovací pytel, atd....  



K čemu je vlastně dobrý lavinový airbag?

V průběhu lavinové záchrany klíčovým prvkem je čas. Bohužel, nejdéle trvající činnosti je vlastní vykopáni zasypaného, kde čas záchrany přímo souvisí s tvrdosti sněhu a hloubkou, ve které se oběť nachází. Díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE - kdy během pohybu částic různých velikosti ty velké zůstávají na povrchu, je velká šance, že zasýpaný vybavený lavinovým airbagem (lavinový airbag zvětší "objem" oběti o 150 litrů) zůstane také na povrchu, nebo v jeho těsné blízkosti. 



 

Čas záchrany rozhoduje o šanci na přežití. Na obrázku vlevo vidíte výsledky statistické analýzy mnoha případů lavinových neštěstí. 

Moderní vyhledávače s trénovaným hledajícím jsou schopny lokalizovat zasypaného v řádech několika minut. Bohužel, nejdéle trvající je vlastní vykopáni zasypaného, kde čas záchrany přímo souvisí s tvrdosti sněhu a hloubkou, ve které se oběť nachází. Mohlo by se zdát, že záchrana a vykopáni např. z prachové laviny je jednoduchá záležitost. Paradoxně prachová lavina, díky tomu že původní sněhové vločky ve tvaru "ideální hvězdy" se během pohybu dolů olámou a zůstanou z nich jen kompaktní torza, je problém. Totiž po zastavení laviny, se tyto torza díky předchozímu pohybu a tření mezi sebou (roztavení povrchu) spojí během cca 15 minut ve zmrzlý, tvrdý, téměř homogenní celek. 

Co navíc, na "výkonu" kopáni se podepíše: obrovský stres,  předchozí fyzická únava        z túry / sjezdu, hlad, žízeň, nadmořská výška, okolní podmínky = mráz, vítr, sněžení, blížící se noc, mlha a taky pocit ohrožení druhou možnou lavinou atd.

Jak funguje INVERZNÍ SEGREGACE - obrázek vlevo:  

1. sjezd, 2. lavina se pohybuje, lyžař má pořád možnost omezeného pohybu,                  3. zastavení laviny - po zastavení pohybu sněhu, je pohyb lyžaře pod povrchem sněhu téměř nemožný. 

Kritický čas vykopáni je v maximální míře zkrácen tím, že oběť buď zůstane na povrchu laviny (velmi rychlá zraková lokalizace + snadné vykopáni), popřípadě co nejblíže povrchu laviny = lokalizace vyhledávačem + velmi rychlé vykopáni zasypaného...

Tohoto lze dosáhnout použitím lavinového airbagu, který značně (o 150 l)  zvětší "objem" oběti. Díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE - kdy během pohybu částic různých velikosti ty velké zůstávají na povrchu, je velká šance, že zasýpaný vybavený lavinovým airbagem zůstane také na povrchu, nebo v jeho těsné blízkosti.


Je nutné si reálně uvědomit:

1. Zakoupení lavinového airbagu není zárukou nesmrtelnosti ! 

2. V případě pádu druhé laviny (může to být třeba zbytek původního odtrhu 1. laviny, nebo lavina z protisvahu iniciováná tlakovou vlnou té první), kdy zasýpaný je ještě ukotven (např. lyžemi) v první lavině, tak nejspíše INVERZNÍ SEGREGACE neproběhne...

3. Lavinový airbag je bezpečnostní pomůcka. Stejně tak jako pád do nového lana, které vedlo přes hranu a poškodilo se (otrhaný oplet / duše), tak i lavinový airbag může být po jediné lavině částečně nebo úplně zničen. Poskytujeme možnost následné revize včetně případných, nutných oprav.  



Airbag lavinový batoh Arva REACTOR

nejlehčí, nejvíce kompaktní a nejvýkonnější dvojitý airbag na trhu


 

Systém airbagu je kompletně vyrobený, smontovaný a testovaný ve Francii. Batohy jsou vyrobeny ověřenými, dlouholetými dodavateli v Asii.

 

Majitel francouzské značky Arva firma NIC IMPEX            v minulosti byla mnoho let distributorem airbagů ABS na Francii. Na základě dlouholetých, praktických zkušenosti s produkty ABS a analýzy dalších konkurenčních výrobků, zkonstruovala firma NIC IMPEX svůj systém Arva REACTOR, který vyřešil mnoho technických i praktických problémů konkurenčních systému. To stejné provedla při konstrukci řady batohů Arva REACTOR. 

Systém i batoh splňuje požadavky současné platné bezpečnostní Certifikace TUV GS a vyhovuje normě EN16716. 

Cartridge splňují požadavky na bezpečnou leteckou přepravu - IATA normy


Arva REACTOR - systém plnění airbagu pomocí stlačeného inertního plynu

Systém s plynovou catridgi (kartuši) na rozdíl od jiných systému, má největší tlak - plnicí sílu airbagu hned na začátku plnění /  otevíráni, kdy je nutné roztrhnout bezpečnostní zipy a popřípadě se už probít vrstvou sněhu, která se muže přesypávat kolem oběti. Dle statistiky (400 případů) totiž 60% zasypaných aktivuje airbag v situaci kdy lavina už začala, popřípadě lyžař už upadl a váli se ve sněhu. Cartridge jsou plněné inertním plynem bez vlhkosti - aby nedošlo k zamrznutí trysky během expanze plynu. Prázdnou, použitou cartridge si klient vymění za plnou ve specializovaném obchodě nebo servise. Prázdně catridge pak obchod nebo servis odesílá výrobci pro opětovné plněni.

Dovolím si osobní poznámku ohledně některých marketingových hesel na téma opakovaného použití airbagu ihned v terénu: V  lavině jsem už byl, naštěstí jsme se z toho vyhrabali sami a musím říct, že pak jsme pouze hledali trasu z minimem sněhu - na mačkách bez lyží hranou kolem trčících kamenů / trávy atd... Prostě neměli jsme morál lézt znova do míst, kde bylo hodně navátého sněhu... Je to trochu analogie s povedenou noční party a následným ranním rozhodnutím, že už nikdy nebudu konzumovat alkohol...

Na delší  - vícedenní túry / přechody, kdy do lavinového terénu musíte vlézt znova, lze si vzít náhradní lehkou carbonovou cartridgi. Dá se předpokládat, že kompletní REACTOR i s náhradní carbonovou cartridgi bude mít menší hmotnost než konkurenční  systémy...


Velmi lehký systém plnění Arva REACTOR se skládá s dvojitého (jistota pro případ možného propíchnuti větví, roztržení atd.) airbagu a plnicího systému. Celková hmotnost včetně airbagu je 760 g.

Plnící systém pro 2 komory airbagu - obr.vlevo  - popis:

G - aktivační jehla s lankem v bovdenu - obdoba řazení lankem / bovdenem u kola

I - aktivační mechanismus - červená barva

F - nasávací jednotka má jednocestné ventily s obou stran                                     Poznámka: systémy s plynovými catridgemi si přisávají okolní vzduch skrze otvory v batohu vybavené síťkou proti vnikání sněhu a tím doplňují objem airbagu. Funguje to obdobně jako fixírka, akorát místo barvy se přisává vzduch.

H - plynová cartridge - může být malá ocelová nebo lehká, trochu větší carbonová


Každý batoh Arva REACTOR je nastavitelný pro 3 velikosti zad: S, M, L

Celkový objem plnícího systému s cartridgi má minimální objem: cca 0,6 l. Jeho štíhlý tvar a svislá orientace uprostřed batohu umožňují pohodlné plnění batohu.

Dostatečně dimenzované komory pro uskladnění airbagu dovoluji pohodlně sbalit airbag i po skutečném použití, kdy airbag může být zmrzlý, znečištěný od ledu a sněhu.

Odolná Cordura ze které je batoh vyroben garantuje vysokou odolnost  a trvanlivost batohu.

E - horní klopa zajištěná  suchým zipem VELCRO zajišťuje bezpečnostní koncovky postranních zipů komor.

B - přezka pro plynulou regulaci velikosti zad - od velikosti S, M až po velikost L

C - součásti batohu je i klíč na "nabíjení" systému.

D - zde je kapsa na speciální přezku pro vypuštění airbagu po použití, která se nasadí z obou stran na nasávací jednotku F. Tato přezka deaktivuje jednocestné ventily a v klidu můžete vypouštět a balit airbag.

A - kontinuální komora airbagu "Ո" vedoucí kontinuálně po bocích a vrchu batohu.


N - DUAL CHAMBER AIRBAG - dvojitý airbag s vnitřní oddělující přepážkou (naznačeno bílou přerušovanou čárou) v horní části.

P - hrudní popruh s přezkou vybyvenou bezpečnostní píšťalkou

M - VELCRO upevnění aktivační rukojeti

J - aktivační rukojeť

K - nastavitelné uchycení aktivační rukojeti

L - další možné uchycení aktivační rukojeti

O - 7x spojovací kolíky mezi vlastním airbagem a batohem

Q - bederní popruh s bezpečnostní kovovou přezkou

R  - smyčka pod nohy - jako součást "sedáku" - stabilního připojení batohu na tělo


Tvar aktivovaného airbagu a jeho umístění pomáhá "nadnášet" v horizontální rovině

Tvar airbagu a jeho uchycení k batohu je konstruováno s ohledem na udržení zasypaného v jedné rovině pohybujícího se sněhu tak, aby nedošlo k situaci že nohy s lyžemi máte dole, kde sníh už nejede (tření spodní vrstvy o statické podloží) a horní část těla ještě jede s pohybující se lavinou dále...



Řada lavinových airbagů Arva REACTOR


Objem batohů od 15 - 40 litrů pokrývá celé spektrum požadavků - od minimalistické vesty nebo batohu pro freeride, po vícedenní skialp s výbavou na ledovec. Speciálkou je freeride vesta se systémem REACTOR,  dva minimalistické ULTRALIGHT batohy a FLEX systém umožňující změnu objemu a určení batohu pouhým jednoduchým přepnutím různých předních dílů na základní zádový modul. 


Arva REACTOR VEST

Vesta je primárně určená pro výkonnostní Freeride. Větší množství menších kapes umožňuje rovnoměrné, co nejbližší uložení nutné výbavy v blízkosti těla tak, aby tato výbava co nejméně ovlivňovala pohyb a případný posun těžiště lyžaře.  Samozřejmosti je prostor pro plnohodnotnou pro lopatu a sondu.

Je zde použít ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je robustní konstrukce, kvalitní použité materiály a velmi nízká hmotnost. 

Objem batohu + 6 předních kapes = 15 l. 

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.160 g (s CARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.480 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


Arva REACTOR 15 ULTRALIGHT

Ultralehký, malý, minimalistický lavinový airbag batoh primárně určen pro Freeride.Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a velmi nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 15 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 1.560 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 1.880 g)

Více info kliknutím na detail produktu.

 


Arva REACTOR 18

Menší, komfortní lavinový airbag batoh primárně určen pro Freeride a lehký skialp. Batoh je vybaven spoustou kapes pro uložení výbavy.Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo    k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 18 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.000 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.320 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


Arva REACTOR 24

Větší, komfortní lavinový airbag batoh určen pro univerzální použití: Freeride a skialp. Batoh je vybaven spoustou kapes pro uložení výbavy.Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 24 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.030 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.350 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


ARVA REACTOR 24 PRO FLEX

FLEX systém

Větší, komfortní lavinový airbag batoh využívající nový modulární FLEX systém, který umožňuje jednoduché a rychlé změny objemu batohu z 24 l na  32 l popřípadě na 35 l. Batoh je určen pro Freeride i skialp a je vybaven spoustou kapes pro uložení výbavy. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a nízká hmotnost. Použité hladké látky se snadno čistí např. po jízdě na čtyřkolce / skútru. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 24 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.120 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.440 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


ARVA REACTOR 25 ULTRALIGHT

Ultralehký, větší, minimalistický lavinový airbag batoh primárně určen pro skialp. Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a velmi nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 25 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 1.720 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.040 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


ARVA REACTOR 32

Velký, komfortní lavinový airbag batoh primárně určen pro skialp. Batoh je vybaven spoustou kapes pro uložení výbavy.Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 32 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.070 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.390 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


ARVA REACTOR 32 PRO FLEX

FLEX systém

Velký, komfortní lavinový airbag batoh využívající nový modulární FLEX systém, který umožňuje jednoduché a rychlé změny objemu batohu z 32 l na  24 l popřípadě na 35 l. Batoh je určen pro skialp, popř. Freeride a je vybaven spoustou kapes pro uložení výbavy. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a nízká hmotnost.Použité hladké látky se snadno čistí např. po jízdě na čtyřkolce / skútru. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 32 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.170 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.490 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


ARVA REACTOR 40

Velký, komfortní lavinový airbag batoh s horním plněním a vrchní, odnímatelnou kapsou primárně určen pro skialp. Batoh je vybaven spoustou kapes pro uložení výbavy.Plochá konstrukce zajišťuje polohu těžiště batohu co nejblíže k tělu. Možnost schováni všech volných popruhů a smyček aby nedošlo k nechtěnému zaháknuti na lanovce nebo v terénu se stromy / pařezy.

Použit je zde ověřený systém s dvojitým airbagem a snadnou manipulaci. Charakteristická je odolná konstrukce, kvalitní použité materiály a nízká hmotnost. Na každém batohu lze nastavit S, M, L velikosti zad.

Objem batohu: 40 + 5 l

Hmotnost batohu bez cartridge: 2.090 g (sCARBON CARTRIDGE celková hmotnost cca 2.410 g)

Více info kliknutím na detail produktu.


Doplňky k lavinovým airbag batohům Arva REACTOR


Arva STEEL CARTRIDGE

Ultra kompaktní ocelová láhev stlačeného plynu Argonu, tlak 300 bar.

V souladu s normami EN 13293 a International Air ransport Association (IATA table 2.3.A) = je možné přechovávat  v příručním zavazadle během letu.

Musí být znovu naplněná výrobcem - firmou Arva.

Hmotnost láhve STEEL CARTRIDGE  s náplni cca 495 g

Rozměry láhve: průměr 50 mm, celková délka bez krytky 170 mm, délka válcové části 110 mm

Doporučujeme používat jen s batohem Arva REACTOR


Arva CARBON CARTRIDGE

Malá, kompaktní karbonová láhev stlačeného plynu - Dusíku (Nitrogen), tlak 300 bar.

V souladu s normami EN 13293 a International Air ransport Association (IATA table 2.3.A) = je možné přechovávat  v příručním zavazadle během letu.

CARBON CARTRIDGE = 310 g 

CARBON CARTRIDGE Rozměry láhve: průměr 50 mm, celková délka bez krytky 220 mm, délka válcové části 150 mm

Doporučujeme používat jen s batohem Arva REACTOR


Arva AKTIVAČNÍ KLÍČ

Náhradní aktivační klíč sloužící ke znovu natažení / nabití systému REACTOR. 


Arva HELMET HOLDER

Praktický držák přilby s elastického materiálu. Je použitelný pro všechny skialpinistické batohy Arva ,  freeride batohy Arva  a lavinové airbagy Arva REACTOR.

Přídavná kapsa k lavinovým airbagům Arva REACTOR

Kapsa kompatibilní se všemi batohami REACTOR. Tuto přídavnou, velkou a snadno dostupnou kapsu je možno připevnit na bederní popruh. Poskytuje další užitečný prostor pro smartphone, energetickou tyčinku, vosk, atd. 

Technické parametry:

jediná velikost - rozměry: 18 cm x 8 cm x 6 cm

barva: černá


Přední díl R24 PRO FLEX k airbagům REACTOR FLEX

Přední díl R24 PRO FLEX k lavinovému airbag batohu REACTOR FLEX, jehož základem jsou univerzální záda FLEX FRAME. Vznikne tak menší z nové řady batohů  REACTOR FLEX od firmy ARVA. Je určen pro freeride dál od sjezdovek a středně náročné skialp. túry bez lana.

Přední přístup do hlavního prostoru, přední kapsa na lavinovou výbavu atd..

Kompatibilní s držákem helmy ARVA, Vyhrazená kapsa na cennosti.

Materiál předdního dílu: Předek - snadno omyvatelný P140Dx210D CORDURA ripstop HR. zbytek Polyamid 210D CORDURA ripstop (robustní, odolný a lehký). YKK zipy 

Výsledný objem batohu: 24 l. 

Hmotnost předního dílu: 400 g


Přední díl R32 PRO FLEX k airbagům REACTOR FLEX

Přední díl R32 PRO FLEX k lavinovému airbag batohu REACTOR FLEX, jehož základem jsou univerzální záda FLEX FRAME. Vznikne tak větší z nové řady batohů  REACTOR FLEX od firmy ARVA. Je určen pro náročný skialp s lanem.

Přední přístup do hlavního prostoru, přední kapsa na lavinovou výbavu atd..

Kompatibilní s držákem helmy ARVA, Vyhrazená kapsa na cennosti.

Materiál předdního dílu: Předek - snadno omyvatelný P140Dx210D CORDURA ripstop HR. zbytek Polyamid 210D CORDURA ripstop (robustní, odolný a lehký). YKK zipy 

Výsledný objem batohu: 32 l. 

Hmotnost předního dílu: 440 g


Přední díl R35 BLAST FLEX k airbagům REACTOR FLEX

Lehký vak původně určen pro ski patroly pro přepravu výbušnin. Použitelný jako "velký batoh" pro výstup na chatu, ve kterém po odpojení od zad můžete si nechat na chatě své věci. Na záda FLEX si jednoduše dopnete buď R24 PRO FLEX nebo R32 PRO FLEX, které jste si vynesli nezapojené v batohu a vyrazíte na túru.

Přístup shora, horní malá kapsy na cennosti, oddělená kapsa na lavinovou výbavu, kompatabilní s Arva HELMET HOLDER

Materiál:  N210x113T water repellent fabric - vodoodpudivá látka, 

Výsledný objem batohu: 35 l. 

Hmotnost: 370 g