Autor: Stanislav Heczko
Pro každý druh skialpinismu doporučujeme použít odpovídající lyže + boty a vázání. U vázání jsou zde odlišné konstrukce, hmotnosti, jiné vypínací síly, rozšířené podpůrné funkce - s brzdou nebo bez, možnosti nastavení hrazdy ve více výškových úrovních, s uchycením maček nebo bez, SPACERY a nakonec i rozdílné rozteče děr pro montáž na široké nebo úzké lyže.
Historický vývoj ve zkrátce
Původní vázáni typu KANDAHAR pokračuje už jen jako telemarkové vázání 75 mm
Předpokládám, že tento původní typ vázáni prošel postupnou evoluci od celokoženého vázka až po současné telemarkové vázání 75 mm. Pohodlnost chůze závisí na flexibilitě boty, kterou je nutné každým krokem překonávat. O bočním vedení a kontrole hrany ve sjezdu / oblouku je možné pouze spekulovat. Hmotnost je obvykle větší než u PIN vázání.
Historické vázáni typu KANDAHAR
"Climbing aid" - neboli hrazda - podpora paty pro strmé výstupy, se objevuje až později viz. foto. Současné telemarkové Rottefelly. Skistopper - brzda se víceméně nevyskytuje, používají se bezpečnostní řemínky. Nicméně tento typ vázka není nejvhodnější pro strmé svahy.
Foto detail - Hrazda - Climbing aid - lze ji přestavit na stoupání překlopením drátu - na foto směrem doleva.
Deskové vázání - u Freeride pokračuje, u skialpinistických vázání je to téměř minulost
Výhodou deskových vázání byla možnost použití pro jakoukoliv botu se špičkou a patou dle norem pro sjezdové boty. Jednoznačná nevýhoda pro chůzi = velká hmotnost.
Vlevo je příklad těžkého, více "sjezdového"Tour Freeride vázání MARKER DUKE, vypínací síly do Z 18, hmotnost kompletu na jednu lyži cca 1.400 g. Toto vázání má pořád své opodstatnění pro náročné sjezdy, skoky, ale chození vzhledem k hmotnosti je reálně příjemné jen na velmi krátké vzdálenosti od horní stanice vleku.
Vpravo je poněkud lehčí deskové Tour All montain vázání HAGAN Z01, vypínací síly Z 12, hmotnost kompletu na 1 lyži cca 930 g. Nicméně rozdíl hmotnosti 600 g na jednu nohu vůči odpovídajícím PINovým vázáním je značný. A tak tyto desková vázka víceméně prohrála díky hmotnosti souboj s PINovými.
SOUČASNOST ? - pro skialp dnes naprosto převažuje PINová konstrukce vázání
Je to geniální řešení rakouského strojaře a vizionáře pana Fritze Barthela, který vymyslel původní systém PINového vázání a v roce 1984 tento systém nechal patentovat. Výborným způsobem integroval botu jako "desku" do skialpinistického vázání.
Pro firmu HAGAN vázka vyrábí jedna z nejlepších firem v tomto oboru - firma ATK
Technická poznámka:
Dle mého názoru (jsem původem strojař :-)), výbornou vlastností všech patek (foto - patka RACE ULTRA) vázání HAGAN, potažmo ATK, je konstrukce stranového vypínání. Díky specifickému technickému řešení - u vázání RACE systém "kulička s pružinou / důlek", u dalších vázání díky speciálnímu přepakování, se patka při zvyšujícím stranovém zatížení drží téměř bez pohybu až do momentu dosažení definované vypínací síly a pak vypne, otočí se do strany a piny / čepy patky vypadnou z kovové kulisy boty. Původní, starší řešení a jeho konkurenční kopie tuto vlastnost nemají - se vzrůstajícím stranovým zatížením se téměř lineárně vychyluji do strany.
Z toho plyne následující skutečnost, pokud lyžujete na tvrdém, zmrzlém sněhu, tak vaše "snaha "o zatočení je částečně znehodnocená plynulým pohybem patky doleva / doprava, podle toho, kam chcete zatočit a tudíž nemáte přesný přenos vašeho úsilí na hranu a "díky technice" nezvládáte jízdu na 100% svých možností. Zkuste si tuto vlastnost na různých vázáních a rozhodněte se, které vázání vám vyhovuje dle vašeho vlastního úsudku :-).
V měkkém sněhu / prašanu, kdy přesná kontrola hrany není tak důležitá, tento nedostatek není tak znatelný.
Tour freeride - maximální požitek z jízdy dolů
U vázání pro Tour Freeride se předpokládá převládající použití v náročném sjezdovém módu. To znamená, že vázka by měla být konstruována a dimenzována s ohledem na co nejlepší sjezdové vlastnosti, dlouhou životnost, široké, stabilní spojení s lyží a pohodlnou manipulací s nimi. Hmotnost v tomto případě není určující podmínkou.
Tour Freeride vázání by mělo mít vyšší vypínací síly a dodatečnou podporu paty pro rozložení velkých sil při rychlém přejezdu deprese / protisvahu. Používá se zde dodatečná podpora patky boty - SPACER, jehož výška je plynule nastavitelná mezi horní plochou lyže a podrážkou boty. Více info ke SPACERu naleznete níže.
Širší základna, větší rozteč děr pro montáž vrutů do široké lyže. Výhodou tohoto řešení je menší zatížení vrutů a materiálu lyže (šroubovaného spoje) během jízdy na hraně v rychlém oblouku na tvrdém sněhu. Čím je větší vzdálenost od hrany široké lyže k vrutu, tím větší je rameno síly, která vrut a protistranu namáhá.
Dalším předpokladem je snadná obsluha vázka v různém sněhu a různých teplotách. Důležité je jednoduché přepínání mezi chůzí a sjezdem (nejlíp bez vypínání boty z vázání - pásy lze dát dolů bez sundávání lyže :-)) a snadné nastavení výšky hrazdy pro chůzi do kopce. Možnost upnutí maček "haršajzen" a brzda "skistopper" je standard pro tento typ vázání.
ATK FREERIDER 14 - Tour Freeride vázáni
Výborné vázání splňující všechny požadavky na moderní Tour Freeride vázka: spolehlivé, snadno ovladatelné s více úrovněmi hrazdy (magnetické jištění polohy hrazdy - snadno ovladatelné hůlkou, bez otáčení hlavy patky!) , vybavené brzdou, SPACEREM a držákem maček, to vše o minimální celkové hmotnosti 390 g / komplet na 1 lyži !
SPACER - viz. obrázek dole - už je originální součástí vázání.
Široká rozteč děr špičky je super řešení pro široké lyže, toto vázko je doporučeno pro lyže široké 90 - 120 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 25 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu po nastavení vůči pružině je 12 mm. Na rozdíl od jiných vázání pata není uchycena "natvrdo" a v případě silného prohnutí lyže v depresi nedojde ke vzpříčení boty ve vázku, když už posuv je větší než standardních nastavených 4,0 mm mezery.
Inovovaná konstrukce zadního ramene jistící páky SKI / WALK automaticky polohuje špičku boty během zapnutí a tím usnadňuje zapnutí boty do vázání - viz. foto vlevo.
Vypínací síla: Z 8 - 14
Brzdy: 90 - 120 mm
Foto - boční pohyb SPACERu během stranového vypínáni
Tour all mountain - skialp v nejpůvodnější podobě, výborně spojuje lyžování a zimní horolezectví
Pro tyto vázka najdeme vyvážené požadavky na sjezdové vlastnosti, full komfort ovládání a nízkou hmotnost. Jelikož u těchto vázání se předpokládá cca 50% podíl chůze, není špatné mít brzdu vepředu, brzda je totiž aktivní pořád, i během výstupu. To znamená pokud se vám povede zapomenout zajistit špičku na chůzi, tak je běžné, že v cikcaku během zvýšeného torzního namáhání dojde k otevření špičky a lyže vám odjede.
Pokud máte brzdu vzadu, tak je dobré přemýšlet během manipulace s lyžemi, pásy a aktivací / deaktivací brzdy tak, aby vám lyže nemohla ujet (buď mám na lyžích pásy, brzda neaktivní, nebo mám aktivovanou brzdu na lyžích bez pásů).
Jakákoliv brzda ale není absolutně spasitelná, samozřejmě vše záleží na tvrdosti sněhu a sklonu svahu: pokud máte 45°strmý, zmrzlý beton, tak účinnost brzdy je opravdu diskutabilní.
HAGAN CORE 12 EVO - Tour All mountain vázání
Nejmodernější vázání splňující všechny požadavky na Tour All mountain vázka: spolehlivé, snadno ovladatelné s více úrovněmi hrazdy (magnetické jištění polohy hrazdy - snadno ovladatelné hůlkou), vybavené poloautomatickou zadní brzdou a držákem maček a to vše o minimální celkové hmotnosti 380 g / komplet na 1 lyži!
Širší rozteč děr špičky řeší zbytečné namáhání šroubovaného spoje u širších lyží, vázko je doporučeno pro lyže široké 80 - 120 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 25 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu vůči pružině je 12 mm. Na rozdíl od jiných vázání pata není uchycená "natvrdo" a v případě silného prohnutí lyže v depresi nedojde ke vzpříčení boty ve vázku - když už posuv je větší než standardních nastavených 4,0 mm mezery.
Inovovaná konstrukce zadního ramene jistící páky automaticky polohuje špičku boty během zapnutí a tím usnadňuje zapnutí boty do vázání - viz. foto vlevo.
Vypínací síla Z: 5 - 12
Brzdy: 86 - 120 mm
SPACER - viz. foto dole není součástí vázání, ale lze ho dokoupit a zamontovat.
HAGAN PURE 10 - Tour All mountain vázání
Kvalitní, jednoduché vázání splňující všechny požadavky na Tour all mountain vázka: spolehlivé, s více úrovněmi hrazdy, vybavené zadní brzdou a držákem maček a to vše o minimální celkové hmotnosti 280 g / 1 komplet na 1 lyži!
Standardní rozteč děr špičky není nejvhodnější pro extra široké lyže, vázko je doporučeno pro lyže široké 75 - 95 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 25 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu vůči pružině je 12 mm.
Vypínací síla: Z 5 - 12
Brzdy: 75 - 120 mm
HAGAN PURE 8 - Tour All mountain vázání
Kvalitní, jednoduché vázání splňující všechny požadavky na Tour all mountain vázka: spolehlivé, s více úrovněmi hrazdy, vybavené zadní brzdou a držákem maček a to vše o minimální celkové hmotnosti 280 g / 1 komplet na 1 lyži!
Standardní rozteč děr špičky není nejvhodnější pro extra široké lyže, vázko je doporučeno pro lyže široké 75 - 95 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 25 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu vůči pružině je 12 mm.
Vypínací síla: Z 3 - 8
Brzdy: 75 - 97 mm
Tour Pro - rychle a nalehko - RACE, SPEED Touring - zkušenost, trénovanost, minimální hmotnost výbavy, maximální výkon nahoru a co nejrychleji dolů
Pro tyto aktivity jsou charakteristické "minimalistické" konstrukce vázání s minimální hmotnosti. Převládají konstrukce bez zabudované brzdy - skistopperu a držáku maček. Pokud jste zkušení a jdete nalehko, tak se dá i s pomocí rukou projít tvrdším terénem bez maček, ale je nutno předpokládat následky případného sklouznutí dolů.
Většinou pokud už to nejde na hranách lyží, tak už je to na klasické horolezecké mačky a lyže na batoh. Je dobré toto předvídat a pokud je to jen možné, předem najít bezpečné místo na sundání lyží a vytažení horolezeckých maček z batohu. Pokud totiž sundáte lyži s ostrou hranou ve strmém, zmrzlém terénu, tak okamžitě ztratíte jeden pevný bod. Řešením je použít nebo mít připravený cepín.
HAGAN ULTRA WORLD CUP Tour Pro vázáni
Špičkové, super lehké, minimalistické a spolehlivé vázání vhodné na závody a SPEED TOURING od firmy Hagan. Snadná manipulace a poloautomatické jištění špičky. Možnost dovybavení držákem maček a posuvnou patní deskou, popřípadě deskou s brzdou nebo bezpečnostním popruhem LEASH.
Extrémně nízká hmotnost 110 g / 1 komplet na 1 lyži!
Vypínací síla: v horizontálním Z=8 a vertikálním Z=9 směru.
S tímto vázkem závodí česká špička - Michal Štantejský - násobný vítěz ČR, Českého poháru, Středoevropského poháru, Tereza Rudolfová, Honza Hepnar, Honza Pochobradský a další.
HAGAN ULTRA BRAKE WORLD CUP Tour Pro vázáni
Špičkové, super lehké, minimalistické a spolehlivé vázání vybavené brzdou vhodné na závody SKIMO (kde brzda je povinná) od firmy Hagan. Snadná manipulace a poloautomatické jištění špičky. Možnost dovybavení držákem maček a posuvnou patní deskou.
Extrémně nízká hmotnost 135 g / 1 komplet na 1 lyži!
Vypínací síla: v horizontálním Z=8 a vertikálním Z=9 směru.
ATK TROFEO Tour Pro vázání
Velmi lehké, jednoduché a spolehlivé vázání vhodné na závody SKIMO a SPEED TOURING od firmy ATK. Snadná manipulace a poloautomatické jištění špičky. Možnost dovybavení držákem maček a posuvnou patní deskou nebo bezpečnostním popruhem LEASH. Na rozdíl od vázání ULTRA WORLD CUP není až tak odlehčeno / odfrézováno ve všech možných místech.
Vypínací síla: odstupňovaná Z 4, 6, 8, 10 bez možnosti plynulé regulace.
Nízká hmotnost 145 g / 1 komplet na 1 lyži!
HAGAN X-TRACE PIVOT - Tour Special vázání
Pokud vším cílem jsou zasněžené, nekonečné a nepříliš strmé pláně, pak můžete použít toto vázko. Je použitelné pro širokou škálu bot s měkčí podrážkou. Nicméně asi nejoptimálnější jsou klasické GTX pohorky.
Tour Junior - vázání / řešení pro nejmladší adepty
Je skvělé mít možnost ukázat dětem, jak vypadá způsob života, který máme rádi. Jsem si jistý, že do dalšího života jím tyto zkušenosti dají hodně - od vůle a síly k dosažení náročných cílů po fajn odreagování od pracovních / životních starostí :-). Cestování, poznávání jiných států a kultur taky není k zahození :-).
Obecně skialp / freeride pro děti lze řešit 3 způsoby:
1/ mladý adept vyjde na kopec na běžkách vybavených skialp. pásy, nahoře se přezuje do sjezdových bot a zacvakne sjezdové vázání na sjezdových lyžích. Celou sjezdovou výbavu nahoru vynesl doprovod, a ten si taky sveze dolů běžeckou výbavu. Tímto způsobem lze absolvovat i delší túry, předpokladem je lehký, více položený terén a relativně teplé počasí na přezouvání.
2/ ke sjezdovému kompletu si pořídíte adaptér StartUp + pásy Hybrid MIX . Nevýhodou je vyšší hmotnost kompletu a malý výkyv komínu sjezdové boty prioritně neurčené k chůzi. Sice toto řešení není nejvhodnější pro dlouhé túry, ale pro zábavu a příjemné seznámení ze skialpem je to OK.
3/ Pořídíte lyže HAGAN BOOST JR + vázko HAGAN GROM + boty HAGAN PURE JR + pásy HYBRID MIX a máte nejoptimálnější řešení.
HAGAN GROM - dětské Tour all mountain vázání
Kvalitní, jednoduché vázání splňující všechny požadavky na Tour all mountain vázka: spolehlivé, s více úrovněmi hrazdy, vybavené zadní brzdou a držákem maček a to vše o minimální celkové hmotnosti 280 g / 1 komplet na 1 lyži!
Standardní rozteč děr špičky není nejvhodnější pro extra široké lyže - vázko je doporučeno pro lyže široké 75 - 95 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 50 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu vůči pružině je 12 mm.
Vypínací síla: Z 1,5 - 5
Brzdy: 75, 86, 91, 97 - 97 mm
ADAPTER Contour StartUp
ADAPTER Contour StartUp - nejjednodušší cesta, jak vzít děti na krátký skialpinistický výlet nebo freeride sjezd.
Kromě vlastních lyží, bot a vázka potřebují jen tento adaptér a pásy.
Hmotnost 1 ks: cca 450 g
Rozsah nastavení pro délku podrážky: od 245 - 305 mm.
Tour Classic - pohodový, rekreační skialp
Pohodové túry v technicky nenáročném terénu, často bez nutné lavinové výbavy. V mnoha případech jako "náhrada" běžecké výbavy v místních horách. Běžecká výbava sice má nižší hmotnost, ale v terénu, kde není upravovaná stopa a jsou náročnější sjezdy je skialpinistická výbava určitě pohodlnější a bezpečnější. Sjezd v tomto případě není nutné zlo jako na běžkách, a co navíc, tak nebudou mrznout nohy nebo se popřípadě kroutit jako v běžeckých botách.
Vázání nemusí mít značně dimenzované vypínací síly, jelikož zde nepředpokládáme silovou a dynamickou jízdu, popřípadě jízdu s těžkým batohem. U rekreačního skialpu cílem nejsou dlouhé strmé výstupy a tak vázání nemusí splňovat maximální požadavky na různé výšky hrazdy. Pořízení maček - haršajzen" pro tento typ skialpu také není prioritou.
Vázání HAGAN PURE 10 - Tour classic vázání
Kvalitní, jednoduché vázání splňující všechny požadavky na Tour all mountain vázka: spolehlivé, s více úrovněmi hrazdy, vybavené zadní brzdou a držákem maček a to vše o minimální celkové hmotnosti 280 g / 1 komplet na 1 lyži!
Standardní rozteč děr špičky není nejvhodnější pro extra široké lyže - vázko je doporučeno pro lyže široké 75 - 95 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 25 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu vůči pružině je 12 mm.
Vypínací síla Z 5 - 12
Brzdy 75 - 120 mm
Vázání HAGAN PURE 8 - Tour classic vázání
valitní, jednoduché vázání splňující všechny požadavky na Tour all mountain vázka: spolehlivé, s více úrovněmi hrazdy, vybavené zadní brzdou a držákem maček a to vše o minimální celkové hmotnosti 280 g / 1 komplet na 1 lyži!
Standardní rozteč děr špičky není nejvhodnější pro extra široké lyže - vázko je doporučeno pro lyže široké 75 - 95 mm. Nastavitelný posuv paty v rozsahu 25 mm, elasticita paty - možnost posuvu dozadu vůči pružině je 12 mm.
Vypínací síla Z 3 - 8
Brzdy 75 - 97 mm
HLAVNÍ DOPLŇKY K VÁZÁNÍM
Pozor! Nepřesné označení může být špatně pochopeno: - jsou dva hlavní druhy maček: mačky k vázání a horolezecké mačky - myšleno na boty.
Mačky k vázáni, jinak také "haršajzny"
Horolezecké mačky
MAČKY k vázání
Stále je používán počeštěný původní německý název "HARŠAJZNY". Slouží k bezpečnějšímu pohybu na tvrdých, zmrzlých plotnách samozřejmě ve spolupráci se stoupacími pásy. Ve strmém stoupání bez skluzu nejsou žádná negativa. Pokud ale půjdete s těmito mačkami po rovině, tak váš skluz bude značně omezen.
Pozor - pokud vejdete na tvrdý, čirý led, tak se tyto mačky mohou zdeformovat. Je dobré předvídat a než toto nastane je vhodnější sundat lyže a nasadit horolezecké mačky.
Doporučená šířka maček k vázání = šířka lyže pod vázáním + 5 až 10 mm.
Zde se to montuje
Držák maček
Maximálně odlehčené vázání nemají vlastní držák maček, ale v případě potřeby jej lze dokoupit a upevnit do připraveného montážního místa pomocí 2 šroubků.
Brzdy - skistopper
Vázání s přední nebo zadní brzdou je v základu vybaveno původní brzdou určité šířky. Pokud chcete toto vázko namontovat na jiné lyže s odlišnou šířkou, tak lze dokoupit jiný rozměr brzd a vyměnit ve vázání.
Doporučená šířka brzd = šířka lyže pod vázáním + 5 až 10mm
Pokud vám šířka vychází totožná, tak je možné se pokusit lehce vyhnout nohy brzd do stran, tak aby během funkce nedocházelo ke kolizi nohy a brzdy s lyží.
Příklad použití
Desky - podložky
Pomocná deska pod patku vázání HAGAN / ATK umožňuje posuv polohy vázání v rozsahu 30 mm - pro různé délky skeletů. Vlastní vázání a poloha na chůzi je na desce zvednutá o 5 mm.
Pokud plocha vaší lyže pod patkou už z důvodů násobných montáží připomíná ementál, tak další montáž patky pomocí této desky řeší problém s montáží. Při nastavení je nutno dodržet vzdálenost cca 4,5 mm mezi patou boty a čelní plochou patky z důvodů kompenzace změny rozměru při vjetí do deprese a následného prohnutí lyže = zkrácení vzdálenosti mezi předními PINy (hroty) a čepy vzadu.
Leash - pojistné lanko
Pokud nemáme brzdy, tak možnou prevenci proti ztrátě lyže je použít "bezpečnostní popruh" - Leash. Není to ale ideální řešení, v případě běžné manipulace s lyží Leash funguje dobře, ale v případě velkého pádu a následného enormního zatížení, například lyže se zahrabe do hlubokého sněhu a lyžař pokračuje dále dolů. Tak to pak prostě někde praskne.
Buď je to přezka / lanko na botě, o kterou je zapnutá karabina, nebo to odnese zajišťovací páka vázání. A co navíc, trhnutí může mít negativní vliv na vaše koleno čí kotník.
Horní plocha SPACERU má možnost omezeného bočního posuvu tak, aby neovlivnila hodnotu boční vypínací síly třením podrážky po povrchu SPACERU.
Tento SPACER lze namontovat na většinu vázání (před patkou je ale nutný prostor) - šroubuje se do lyže a lze stupňovitě nastavit výšku mezi lyží a horní plochou SPACERU / podrážkou boty "na dotek".
ATK SPACER - univerzál
Universální SPACER slouží jako podpora paty během průjezdu depresí. Standardně bez SPACERU u PIN vázání pata visí jen na 2 čepech, pod podrážkou je mezera a tak během průjezdu depresí celá hmotnost x přetížení jde jen do 2 čepů a do miniaturní části paty boty, která bohužel může prasknout.
Další výhodou SPACERU je přesnější jízda v oblouku, kdy přenos sil mezi patou boty a lyží se rozloží do šířky pod celou patou, šířka paty je cca 68 mm. Bez SPACERU se celý náklon provádí jen pomocí 2 čepů, které jsou od sebe vzdálené cca 20 mm.
ATK SPACER - pro zadní brzdu Hagan a ATK
Universální SPACER jako podpora paty během průjezdu depresí. Standardně u PIN vázání pata visí jen na 2 čepech, pod podrážkou je mezera a tak během průjezdu depresí celá hmotnost x přetížení jde jen do 2 čepů a do miniaturní části paty boty, která bohužel může prasknout.
Další výhodou SPACERU je přesnější jízda v oblouku, kdy přenos sil mezi patou boty a lyží se rozloží do šířky pod celou patou, šířka paty je cca 68 mm. Bez SPACERU se celý náklon provádí jen pomocí 2 čepů, které jsou od sebe vzdálené cca 20 mm.
Tento SPACER je určen pro nová vázání Hagan CORE PRO a obdobné vázání od firmy ATK. Segmenty SPACERU mají možnost stranového pohybu a lze je výškově nastavit "na dotek".
TITANIUM "U" SPRING
U nejlehčích závodních vázání původně U pružina byla vyrobená kvůli nízké hmotnosti pouze z titanu. Titan má dobré pružné vlastnosti, ale není odolný na otěr tvrdším ocelovým protikusem - segmentem v botě. "Provozní" opotřebení vzniká častým používáním - foto vpravo dole.
Tento problém je nyní vyřešen namontováním otočných ocelových prstenců, které se při zapínání kulisy prostě protočí bez vzniku destruktivního tření. Touto novou U pružinou jsou vybavená závodní vázka Hagan ULTRA RACE od zimy 20/21. Pro starší vázka lze tuto inovovanou pružinu dokoupit jako náhradní díl.
Několik doporučení z praxe
1/ HRUBÉ NASTAVENÍ VYPÍNÁNÍ: Vypínací síla vázání Z - odpovídá kompletní hmotnosti. Příklad Z 8 - je pro určená pro kompletní hmotnost lyžaře 80 kg (tělesná hmotnost + hmotnost skialpinistické výbavy + hmotnost batohu).
2/ PŘESNÉ NASTAVENÍ VYPÍNÁNÍ:
a/ pokud jezdíte často, rychle a razantně a nemáte zdravotní problémy s koleny, tak je možné nastavit o 1-2 stupně větší vypínací sílu než je vaše kompletní hmotnost.
b/ pokud jste před nebo po operaci kolene a jezdíte opatrně, tak je vhodnější nastavit o 1-2 stupně nižší vypínací sílu.
c/ mezi patou boty a čelní plochou patky nastavte vzdálenost cca 4,0 mm
d/ pro výstup aretujte přední páku do polohy WALK, pro sjezd do polohy SKI.
3/ CO BY SE NEMĚLO DĚLAT - (případná reklamace, stížnost, oznámení nepřichází v úvahu...), ALE DĚLÁ SE...
a/ pokud jedu strmý a tvrdý extrém, tak není špatné nastavit maximum vypínací síly - v případě pádu je dobré neztratit lyže, překulit se, dostat lyže pod sebe, vzepřít a brzdit na hranách. Pokud v té době lyže už jsou jinde než vy, tak není čím brzdit. Samozřejmě špička je zajištěná v módu CHŮZE / WALK
b/ Zajištění na SJEZD / CHŮZI - osobně, pokud jedu na tvrdém sněhu nebo prašanu, tak nechávám špičku zajištěnou na CHŮZI - WALK. V případě rychlého, těžkého pádu na tvrdém sněhu špička nakonec vypne, ale obvykle dojde k trvalé plastické deformaci ramen - k jejich roztažení. (Velký impuls síly v krátkém časovém okamžiku). Většinou se to následně projeví citelnou vůli ve špičce během výstupu v traverzu nebo v cikcaku, kdy lyže má tendenci vypadnout, pak je nutné vyměnit špičku nebo ramena. V případě pádu v prašanu většinou lyže nevypnou, ale většinou zde není žádný následný zdravotní problém.
Možný problém je v případě hlubokého, mokrého sněhu, kdy pády jsou pomalé a případné kroucení nohy je bolestivé a trvá dlouho, tady zásadně mám vázáni v módu SJEZD / SKI. (nižší impuls síly v delším časovém okamžiku), tak aby se lyže mohla pohodlně vypnout.
TECHNICKÉ DOPORUČENÍ:
- udržujte vázání v čistotě, bez mechanických nečistot, hlavně po jarních dojezdech v blátě a špíně,
- zkontrolujte mechanickou funkci vázka, vizuálně zkontrolujte zda nejsou případné trhliny nebo viditelné poškození, ještě doma pár dnů před túrou, hlavně před odjezdem někam do vzdálenějších míst,
- před důležitou akcí aplikuji tekutý vosk do prostoru špičky, pro snadnější odstranění zmrzlého sněhu pod mechanismem zapínání. Zvláště na jaře, kdy se střídá mokrý hutný sníh se zmrzlými úseky někde ve stínu, tak může dojít k "ucpání" a následnému zamrznutí prostoru špičky pod botou.