Přihlášení

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Návod k použití skialpinistických pásů


Autor: Stanislav Heczko


Na základě zkušeností z praxe doporučujeme následující:


Náročnější túra: Doporučujeme každému mít 2 páry pásů, hlavní – s oboustranným uchycením a záložní - "alespoň" rovný pás a uchycení Očko - i pro carvové lyže. 

Není příjemné zůstat někde večer daleko od civilizace v mrazu -20 °C a ještě navíc v hlubokém sněhu bez funkčních pásů...Pokud jste zpoceni z rychlého pohybu, už toho máte tak akorát, tak najednou je všechno jinak a začíná dobrodružná outdoorová hra „jak z toho ven“...Opačný extrém je, když se propadnete do potoka nebo bažiny a následně vám namrzne sníh po celé ploše - nedá se toho nějak rozumně zbavit, nemáte skluz, nesete kila sněhu navíc - je to jako jít na těžkých sněžnicích... Rozumným řešením je prostě nasadit náhradní, suché pásy...


Hlavní pás s oboustranným uchycením: Očko vepředu + CAMLOCK nebo TAIL CLIP vzadu

Záložní pás s jednoduchým uchycením: Očko vepředu, konec pásu končí cca 10 cm od konce lyže


Pokud je to jen možné, doporučujeme rozdílné materiály - hlavní pás např.: solidní, stoupavý MIX, záložní pás: 100% rychlý MOHAIR. Pásy pak použijete nejvhodněji dle místních podmínek.


Transport, skladování: doporučujeme skládat pásy na polovinu sesíťkou mezi lepicími plochami. Skladovat na suchém, tmavém místě s ustálenou pokojovou teplotou cca 20 °C.

Sušení: krátkodobě lze sušit rozlepené pásy - pokud bylo lepidlo vlhké, následně doporučujeme sušit pásy složené (prach sedá na lepicí plochu) na polovinu na síťce  přeložené přes židli atd., v pokojové teplotě, nevystavovat vysokým teplotám ani přímému slunci!

Voskování kluzné plochy: lepšího skluzu dosáhneme voskováním kluzné plochy. Musíme ale počítat se zhoršenou stoupavosti. Nicméně druhotným efektem je omezení namrzání mokrého sněhu na pás. Praxe: naneseme vosk pouze ve směru vláken nejlíp na složeném pásu! Pokud možno nevoskujeme pásy na lyžích, lepidlo totiž díky velkému místnímu tlaku může zůstat na skluznici = pokud v terénu voskujeme pásy nalepené na lyží kvůli zabránění namrzání, tak netlačíme na vosk! 

Impregnační prostředky: na některých druzích sněhu, zvláště mokrém, při teplotách kolem 0° C dochází k nalepování sněhu na kluznou vrstvu. Abychom neměli zkažený výlet - použijeme impregnační prostředky. Vyžadují aplikaci alespoň pár hodin před túrou - ne během túry.

Problém s lepidlem: Během túry, zvláště v nízkých teplotách lepidlo na pásech přestává lepit. Tomuto zamezíme nošením pásů pod bundou, po určité době -  zahřátí cca 15 min se pásy zase chytnou. V nízkých teplotách doporučujeme nosit záložní pásy stále pod bundou.

Sníh na lepicí ploše: O hranu lyže očistíme lepicí plochu pásu, pás složíme a dáme pod bundu. Po nějaké době lepidlo bude zase aktivní.

Když už nic nedrží: Použijeme Lepicí oboustrannou folii colltex QUICKTEX, popřípadě  lepící pásku DUCT TAPE - kterou máme omotanou např. pod rukojetí hůlky, nebo tenkou smyčku a v několika místech omotáme lyži dokola, je to nouzovka, nelze pásy rychle shodit a páska / smyčka se protrhává na hranách. Dá se  použít i elektrikářské stahovací pásky (délku okolo lyže musíte mít vyzkoušenou), ty se lehce neprotrhnou,  ale je nutné mít sebou ostrý nůž pro následné odstranění pásky.

Kontrola: po každé túře zkontrolujte stav uchycení a stav lepicí plochy!

Po roztrhnutí / ztrátě 1 pásu lze objednat materiál - metráž pouze na chybějící 1 pás – není třeba kupovat celé, nové balené pásy.

Pro radius lyže nad 20 m vám stačí rovné pásy - doporučené pravidlo: minimální šíře lyže – ve středu minus 3 až 5 mm. Příklad: lyže šíře 75 mm – doporučená šíře pásů 70 mm.

Zajetí pásů: pásy získají své maximální skluzové vlastnosti po prvních našlapaných cca 2000 výškových metrů. Pokud před závodem musíte zajet urychleně nové pásy, tak jezděte na nich dolů z kopce - je výhodnější pokud je na sjezdovce měkký sníh a ne zmrzlý manšester :-).

Konstrukce pásů colltex a Contour odpovídá evropským zvyklostem a tyto pásy mají relativně nízkou hmotnost, což je výhoda v dlouhých stoupáních. Americká „škola“ laminuje povětšinou vrstvu se skluzovými vlákny na materiály jako autoplachta a tyto pásy mají pak větší hmotnost. Čím je šíře lyže větší, tím je rozdíl v hmotnosti citelnější.