Přihlášení

Nakupujte s 5% SLEVOU, stačí se registrovat.     Při objednávce nad 3000,- je DOPRAVA ZDARMA (neplatí pro B2B)

CZ

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Proč vůbec mít lavinový airbag?


Autor: Stanislav Heczko


Skialpinismus, freeride, telemark, zimní horolezectví  a vysokohorská turistika jsou krásné sporty s množstvím "hlubokých", (většinou :-)) nádherných zážitků. Jedním z největších nebezpečí, se kterým bohužel musíme žít, je lavinové nebezpečí. Pokud máme alespoň základní znalost problematiky, vhodnou výbavu, dostatek aktuálních - místních informaci,     (a taky někdy kus štěstí...), tak můžeme v maximální míře minimalizovat riziko nehody. Pokud totiž nastane kombinace více "špatných" faktorů (nemáme..., nevíme..), tak je zaděláno na problém...

NUTNOU výbavou je bezesporu: vyhledávač, lopata, sonda, mobilní telefon. lékarnička a VHODNOU - pokud je to jen možné: airbag lavinový batoh, bivakovací pytel, atd....  



K čemu je vlastně dobrý lavinový airbag?

V průběhu lavinové záchrany klíčovým prvkem je čas. Bohužel, nejdéle trvající činnosti je většinou vlastní vykopáni zasypaného, kde čas záchrany přímo souvisí s tvrdosti sněhu a hloubkou, ve které se oběť nachází. Díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE - kdy během pohybu částic různých velikosti ty velké zůstávají na povrchu, je velká šance, že zasýpaný vybavený lavinovým airbagem (lavinový airbag zvětší "objem" oběti o 150 litrů) zůstane také na povrchu, nebo v jeho těsné blízkosti. 



 

Čas záchrany rozhoduje o šanci na přežití. Na obrázku vlevo vidíte výsledky statistické analýzy mnoha případů lavinových neštěstí. 

Moderní vyhledávače s trénovaným hledajícím jsou schopny lokalizovat zasypaného v řádech několika minut. Bohužel, nejdéle trvající je vlastní vykopáni zasypaného, kde čas záchrany přímo souvisí s tvrdosti sněhu a hloubkou, ve které se oběť nachází. Mohlo by se zdát, že záchrana a vykopáni např. z prachové laviny je jednoduchá záležitost. Paradoxně prachová lavina, díky tomu že původní sněhové vločky ve tvaru "ideální hvězdy" se během pohybu dolů olámou a zůstanou z nich jen kompaktní torza, je problém. Totiž po zastavení laviny, se tyto torza díky předchozímu pohybu a tření mezi sebou (roztavení povrchu) spojí během cca 15 minut ve zmrzlý, tvrdý, téměř homogenní celek. 

Co navíc, na "výkonu" kopáni se podepíše: obrovský stres,  předchozí fyzická únava        z túry / sjezdu, hlad, žízeň, nadmořská výška, okolní podmínky = mráz, vítr, sněžení, blížící se noc, mlha a taky pocit ohrožení druhou možnou lavinou atd.

Jak funguje INVERZNÍ SEGREGACE - obrázek vlevo:  

1. sjezd, 2. lavina se pohybuje, lyžař má pořád možnost omezeného pohybu,                  3. zastavení laviny - po zastavení pohybu sněhu, je pohyb lyžaře pod povrchem sněhu téměř nemožný. 

Kritický čas vykopáni je v maximální míře zkrácen tím, že oběť buď zůstane na povrchu laviny (velmi rychlá zraková lokalizace + snadné vykopáni), popřípadě co nejblíže povrchu laviny = lokalizace vyhledávačem + velmi rychlé vykopáni zasypaného...

Tohoto lze dosáhnout použitím lavinového airbagu, který značně (o 150 l)  zvětší "objem" oběti. Díky fyzikálnímu jevu zvanému INVERZNÍ SEGREGACE - kdy během pohybu částic různých velikosti ty velké zůstávají na povrchu, je velká šance, že zasýpaný vybavený lavinovým airbagem zůstane také na povrchu, nebo v jeho těsné blízkosti.


UPOZORNĚNÍ


Je nutné si reálně uvědomit:

1. Zakoupení lavinového airbagu není 100% zárukou nesmrtelnosti ! 

2. V případě pádu druhé laviny (může to být třeba zbytek původního odtrhu 1. laviny, nebo lavina z protisvahu iniciováná tlakovou vlnou té první), kdy zasýpaný je ještě ukotven (např. lyžemi) v první lavině, tak nejspíše INVERZNÍ SEGREGACE neproběhne...

3. Lavinový airbag je bezpečnostní pomůcka. Stejně tak jako pád do nového lana, které vedlo přes hranu a poškodilo se (otrhaný oplet / duše), tak i lavinový airbag může být po jediné lavině částečně nebo úplně zničen. Poskytujeme možnost následné revize včetně případných, nutných oprav.  


Airbag lavinový batoh Arva REACTOR

nejlehčí, nejvíce kompaktní a nejvýkonnější dvojitý airbag na trhu


 

Systém airbagu je kompletně vyrobený, smontovaný a testovaný ve Francii. Batohy jsou vyrobeny ověřenými, dlouholetými dodavateli v Asii.                                     

Majitel francouzské značky Arva firma NIC IMPEX            v minulosti byla mnoho let distributorem airbagů ABS na Francii. Na základě dlouholetých, praktických zkušenosti s produkty ABS a analýzy dalších konkurenčních výrobků, zkonstruovala firma NIC IMPEX svůj systém Arva REACTOR, který vyřešil mnoho technických i praktických problémů konkurenčních systému. To stejné provedla při konstrukci řady batohů Arva REACTOR. 

Systém airbagu i řada batohů Arva REACTOR splňuje požadavky současné platné bezpečnostní Certifikace TUV GS a vyhovuje normě EN16716. 

Plynové cartridge splňují požadavky na bezpečnou leteckou přepravu - IATA normy


Arva REACTOR - systém plnění airbagu pomocí stlačeného inertního plynu

 

Výhody plynového systému airbagu:

1/ Plynový systém má velký výkon dostupný už od začátku aktivace, kdy je nutné otevřít bezpečnostní zipy a popřípadě se už probít vrstvou sněhu, která se muže přesypávat kolem oběti během pohybu laviny. Dle statistiky (cca 400 případů) totiž 60% zasypaných aktivuje airbag v situaci kdy lavina už začala, popřípadě lyžař už upadl a pohybuje se s lavinou. Samotný objem plynu naplní cca 30% objemu airbagu, zbytek airbagu doplňuje přisáty okolní vzduch skrze Venturiho trysku (elektrické systémy musí nasát 100% objemu vzduchu).

2/ Plynový systém airbagu má velmi nízkou hmotnost a jednoduchou konstrukci, bez rotačních, velmi přesných mechanických součásti. Plynový systém je odolný otřesům a možné vnitřní kondenzaci / zamrzani vlhkosti způsobené střídáním okolních kladných a záporných teplot. Plynové cartridge jsou plněné inertním plynem bez vlhkosti - aby nedošlo k zamrznutí trysky během expanze plynu.

3/ Energie plynu uložená v cartridgi je víceméně neměnná a nemůže se vybít a nelze ji vyzkratovat. Kontrolu množství plynu v cartridgi lze provést jednoduše na domácí digitální váze. Prázdnou cartridge lze vyměnit za plnou ve specializovaném obchodě nebo servise. 

Dovolím si osobní poznámku ohledně některých marketingových hesel na téma super možnosti opakovaného použití airbagu ihned v terénu po záchraně z 1. laviny: V  lavině jsem už byl, naštěstí jsme se z toho vyhrabali sami a musím říct, že pak jsme pouze hledali trasu z minimem sněhu - na mačkách, bez lyží, vyfoukanou hranou kolem trčících kamenů / trávy atd... Prostě neměli jsme "morál" lézt znova do míst, kde bylo hodně navátého sněhu... Je to trochu analogie s povedenou noční party a následným ranním rozhodnutím, že už nikdy nebudu konzumovat alkohol...

Na delší  - vícedenní túry / přechody, kdy do lavinového terénu musíte vlézt znova, lze si vzít náhradní lehkou carbonovou cartridgi. Dá se předpokládat, že kompletní systém Arva REACTOR i s náhradní carbonovou cartridgi bude mít menší hmotnost než některé konkurenční systémy...


Velmi lehký systém plnění Arva REACTOR se skládá s dvojitého (jistota pro případ možného propíchnuti větví, roztržení atd.) airbagu a plnicího systému. Celková hmotnost včetně airbagu je 760 g.

Plnící systém pro 2 komory airbagu - obr.vlevo  - popis:

G - aktivační jehla s lankem v bovdenu - obdoba řazení lankem / bovdenem u kola

I - aktivační mechanismus - červená barva

F - nasávací jednotka má jednocestné ventily s obou stran                                     Poznámka: systémy s plynovými catridgemi si přisávají okolní vzduch skrze otvory v batohu vybavené síťkou proti vnikání sněhu a tím doplňují objem airbagu. Funguje to obdobně jako fixírka, akorát místo barvy se přisává vzduch.

H - plynová cartridge - může být malá ocelová nebo lehká, trochu větší carbonová


Téměř každý batoh Arva REACTOR je nastavitelný pro 3 velikosti zad: S, M, L

Celkový objem plnícího systému s cartridgi má minimální objem: cca 0,6 l. Jeho štíhlý tvar a svislá orientace uprostřed batohu umožňují pohodlné plnění batohu.

Dostatečně dimenzované komory pro uskladnění airbagu dovoluji pohodlně sbalit airbag i po skutečném použití, kdy airbag může být zmrzlý, znečištěný od ledu a sněhu.

Odolná Cordura ze které je batoh vyroben garantuje vysokou odolnost  a trvanlivost batohu.

E - horní klopa zajištěná  suchým zipem VELCRO zajišťuje bezpečnostní koncovky postranních zipů komor.

B - přezka pro plynulou regulaci velikosti zad - od velikosti S, M až po velikost L

C - součásti batohu je i klíč na "nabíjení" systému.

D - zde je kapsa na speciální přezku pro vypuštění airbagu po použití, která se nasadí z obou stran na nasávací jednotku F. Tato přezka deaktivuje jednocestné ventily a v klidu můžete vypouštět a balit airbag.

A - kontinuální komora airbagu "Ո" vedoucí kontinuálně po bocích a vrchu batohu.


N - DUAL CHAMBER AIRBAG - dvojitý airbag s vnitřní oddělující přepážkou (naznačeno bílou přerušovanou čárou) v horní části.

P - hrudní popruh s přezkou vybyvenou bezpečnostní píšťalkou

M - VELCRO upevnění aktivační rukojeti

J - aktivační rukojeť

K - nastavitelné uchycení aktivační rukojeti

L - další možné uchycení aktivační rukojeti

O - 7x spojovací kolíky mezi vlastním airbagem a batohem

Q - bederní popruh s bezpečnostní kovovou přezkou

R  - smyčka pod nohy - jako součást "sedáku" - stabilního připojení batohu na tělo


Tvar aktivovaného airbagu a jeho umístění pomáhá "nadnášet" v horizontální rovině

Tvar airbagu a jeho uchycení k batohu je konstruováno s ohledem na udržení zasypaného v jedné rovině pohybujícího se sněhu tak, aby nedošlo k situaci že nohy s lyžemi máte dole, kde sníh už nejede (tření spodní vrstvy o stabilní podloží) a horní část těla ještě jede s pohybující se lavinou dále...




Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.