Přihlášení

Od 16.6. - 11.7.2025 jsme na horách, přijímáme pouze elektronické objednávky, odesláni objednávek bude provedeno až po 14.7.2025.

Zavolejte - poradíme vám!

+420 777 618 146

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné zboží.

Které vázáni je pro mne / pro mé lyže nejvhodnější 2.0


Autor: Stanislav Heczko


Pro každý druh skialpinismu doporučujeme vhodné lyže, boty a vázání. Vázání se liší konstrukcí, hmotností, vypínací silou, podpůrnými funkcemi (s brzdou nebo bez), nastavením hrazdy, uchycením maček, použitím spacerů a roztečemi děr pro různé šířky lyží.


Historický vývoj ve zkrátce


Původní vázáni typu KANDAHAR pokračuje už jen jako telemarkové vázání 75 mm


Původní typ vázání se vyvinul z celokoženého až po současné telemarkové 75 mm. Pohodlí chůze závisí na flexibilitě boty, kterou musí překonat. Boční vedení a kontrola hrany ve sjezdu jsou nejisté. Hmotnost bývá obvykle větší než u PIN vázání.

        Historické vázáni typu KANDAHAR

"Climbing aid" neboli hrazda, podpora paty pro strmé výstupy, se objevuje až později (viz foto). Současné telemarkové Rottefelly nemá skistopper, místo něj používají bezpečnostní řemínky. Tento typ vázání však není ideální pro strmé svahy.

Foto detail - Hrazda - Climbing aid - lze ji přestavit na stoupání překlopením drátu  - na foto směrem doleva.


Současnost


Deskové vázání - u Freeride pokračuje, u skialpinistických vázání je to téměř minulost

Deskové vázání bylo vhodné pro všechny sjezdové boty se špičkou i patou dle odpovídající normy, ale mělo vysokou hmotnost, což ztěžovalo chůzi.


Vlevo je příklad těžkého freeride vázání MARKER DUKE s vypínací silou do Z 18 a hmotností cca 1 400 g na lyži. Vázání je vhodné pro náročné sjezdy a skoky, ale díky váze je vhodné jen pro krátké pochody od horní stanice vleku.


Vpravo je lehčí deskové Tour All mountain vázání HAGAN Z01 s vypínací silou Z 12 a hmotností asi 930 g na lyži. Rozdíl 600 g na nohu oproti PINovým vázáním je ale značný, proto desková vázání prohrála souboj s PINovými kvůli váze.


Pro skialp dnes naprosto převažuje PINová konstrukce vázání


Pinová konstrukce vázání je geniálním řešením rakouského strojaře a vizionáře pana Fritze Barthela, který vymyslel původní systém PINového vázání a v roce 1984 tento systém nechal patentovat. Výborným způsobem integroval botu jako "desku" do skialpinistického vázání.

Zde vidíte závodní vázáni, kde konstrukce má jen nejnutnější prvky - výsledkem je hmotnost cca 110 g / 1 komplet


Pro firmu HAGAN vázka vyrábí jedna z nejlepších firem v tomto oboru - firma ATK


Technická poznámka:

Dle mého názoru, jako strojaře, je velkou výhodou patek vázání HAGAN a ATK jejich konstrukce stranového vypínání (např. patka RACE ULTRA). Díky specifickému řešení – u RACE systému "kulička s pružinou / důlek" – se patka při stranovém zatížení drží bez pohybu a až po dosažení vypínací síly se otočí a piny vypadnou ze zadní kulisy boty.

Starší a konkurenční řešení tuto vlastnost nemají – patka se se zvyšujícím zatížením lineárně vychyluje do strany. To znamená, že na tvrdém, zmrzlém sněhu vaše snaha o zatočení je částečně znehodnocená plynulým pohybem patky do stran, což snižuje přesnost přenosu síly na hranu a znemožňuje jízdu na 100 % vašich možností. Vyzkoušejte si rukou rozdíl na různých vázáních a zvolte to, které vám vyhovuje.

V měkkém sněhu či prašanu tato nevýhoda není tak patrná.


Tour freeride - maximální požitek z jízdy dolů, daleko od lyžařských středisek


Prioritou vázání pro Tour Freeride je zaměření na náročný sjezdový režim. Vázání musí mít vysokou mechanickou odolnost, tuhost, dlouhou životnost, stabilní, široké uchycení k lyži a pohodlnou manipulaci, přičemž hmotnost není rozhodující. Tour Freeride vázání charakterizují vyšší vypínací síly a doporučená podpora paty, kterou obvykle zajišťuje nastavitelný SPACER a brzda - skistoper.

Možný pohyb SPACERU během stranového vypínáni neomezuje vypínací síly nastavené na patě vázáni.

Širší základna a větší rozteč montážních děr snižují zatížení spojení vrutů a lyže při jízdě na tvrdém sněhu, protože větší vzdálenost od hrany zvyšuje rameno síly. Vázání musí umožňovat snadnou obsluhu za různých sněhových a teplotních podmínek, jednoduché přepínání mezi chůzí a sjezdem (ideálně bez sundávání boty), nastavování výšky hrazdy a možnost použití maček "haršajzen" a brzdy "skistopper".



Tour all mountain - skialp v ryzí podobě, výborně spojuje lyžování a zimní horolezectví


Pro tato vázání jsou důležité vyvážené sjezdové vlastnosti, pohodlné ovládání a nízká hmotnost. Doporučujeme používat vázáni s brzdou - skistoperem. 

Účinnost brzdy však závisí na tvrdosti sněhu a sklonu svahu. Na strmém a zmrzlém svahu prudším než 30° je brzda málo účinná. Nicméně je poměrně hodně případů, kdy lyže ujede během manipulace s pásy někde v sedle. Důvodem může být nárazový vítr, neopatrná manipulace atd. V tomto případě, kdy lyže se teprve dává do pohybu, je brzda velmi účinná.                                                                                                                                                                         Druhým důvodem proč mít brzdu je skutečnost, že je to prostě bezpečnější např.: během návratu z túry dolů po sjezdovce. V případě pádu uvolněná lyže může zranit dalšího lyžaře. Pokud lyže nebyla vybavená brzdou, může to být přitěžující okolnost v případném soudním sporu.



Tour Pro - rychle a nalehko, maximální výkon nahoru a rychle dolů


Tyto aktivity vyžadují "minimalistické" vázání s nízkou hmotností, většinou bez zabudované brzdy a držáku maček. Zkušení mohou tvrdší terén zvládnout i bez maček k vázáni, ale hrozí nebezpečí uklouznuti.

Když už nejde jít na lyžích, tak je vhodnější použít klasické horolezecké mačky a nést lyže na batohu. Doporučuje se najít bezpečné místo pro sundání lyží a nasazení maček před kritickým místem, protože ve strmém, zmrzlém terénu ztráta rovnováhy může být fatální. V takové situaci je dobré použít cepín.



HAGAN X-TRACE PIVOT - Tour Special vázání


Pokud vším cílem jsou zasněžené, nekonečné a nepříliš strmé pláně, pak můžete použít toto vázko.          Je použitelné pro širokou škálu bot s měkčí podrážkou. Nicméně asi nejoptimálnější jsou klasické GTX pohorky.


Tour Junior -  vázání / řešení pro nejmladší adepty


Je skvělé ukázat dětem životní styl, který máme rádi. Tyto zkušenosti jim pomohou v dalším životě – od vůle dosahovat cílů po relaxaci od starostí. Cestování a poznávání kultur je určitě také obohatí.

Skialp/freeride pro děti lze řešit třemi způsoby:

1/ Dítě jde na kopec na běžkách se skialp pásy, nahoře se přezouvá do sjezdových bot a sjíždí na sjezdových lyžích. Výbavu nahoru nese doprovod. Vhodné pro lehký terén, jsou možné delší túry , klíčem je vhodné počasí ke změně výbavy.

2/ Ke sjezdovému kompletu přidáme adaptér StartUp a pásy Hybrid MIX. Nevýhodou je vyšší hmotnost a omezený pohyb bot, toto řešeni není vhodné pro dlouhé túry.

3/ Nejlepší volba je lyže HAGAN BOOST JR, vázání HAGAN Pure 8, boty HAGAN Pure / Pure W a pásy Hybrid MIX. Můžete zvládnout delší túry, počasí není klíčový problém.

 



Tour Classic - pohodový, rekreační skialp


Pohodové túry v nenáročném terénu často bez lavinové výbavy, jako náhrada běžecké výbavy v horách. Běžecká výbava je sice lehčí, ale v neupraveném terénu a při náročnějších sjezdech je skialpinistická výbava pohodlnější a bezpečnější. Sjezdy nejsou problém, nohy netrpí jako v běžeckých botách.

Vázání nemusí mít vysokou vypínací sílu, protože se nepočítá s rychlou jízdou nebo těžkým batohem. Rekreační skialp nevyžaduje dlouhé strmé výstupy, takže vázání nemusí mít maximální nastavení výšky hrazdy. Pořízení maček není prioritou.



HLAVNÍ DOPLŇKY K VÁZÁNÍM


                                       Pozor! Nepřesné označení může být špatně pochopeno: - jsou dva hlavní druhy maček: mačky k vázání a horolezecké mačky - myšleno na boty.

        Mačky k vázáni, jinak také "haršajzny"

 

                     Horolezecké mačky

MAČKY k vázání

Stále je používán počeštěný původní německý název "HARŠAJZNY". Slouží k bezpečnějšímu pohybu na tvrdých, zmrzlých plotnách, samozřejmě ve spolupráci se stoupacími pásy. Ve strmém stoupání bez skluzu nejsou žádná negativa. Pokud ale půjdete s těmito mačkami po rovině, tak váš skluz bude značně omezen.

Pozor - pokud vejdete na tvrdý, čirý led, tak se tyto mačky mohou zdeformovat. Je dobré předvídat a než toto nastane, je vhodnější sundat lyže a nasadit horolezecké mačky.

Doporučená šířka maček k vázání = šířka lyže pod vázáním 5 až 10 mm.


                Zde se to montuje

Držák maček

Maximálně odlehčené vázání nemají vlastní držák maček, ale v případě potřeby jej lze dokoupit a upevnit do připraveného montážního místa pomocí 2 šroubků.


Brzdy - skistopper

Vázání s přední nebo zadní brzdou je v základu vybaveno původní brzdou určité šířky. Pokud chcete toto vázání namontovat na jiné lyže s odlišnou šířkou, lze dokoupit jiný rozměr brzd a vyměnit jej ve vázání.

Pokud vám šířka vychází totožná, je možné se pokusit lehce vyhnout nohy brzd do stran, aby během funkce nedocházelo ke kolizi nohy a brzdy s lyží.

Doporučená šířka brzd = šířka lyže pod vázáním + 2 až 5 mm


               Příklad použití

Desky - podložky

Pomocná deska pod patku vázání HAGAN / ATK umožňuje posunutí vázání až o 30 mm pro různé délky skeletů bot a zvedá jeho polohu o 5 mm.

Pokud je plocha lyže pod patkou po více montážích poškozená, deska usnadní další montáž patky.

Při nastavení je třeba dodržet vzdálenost asi 4,5 mm mezi patou boty a čelní plochou patky kvůli kompenzaci změny rozměru při vjetí do deprese a následnému prohnutí lyže, což zkracuje vzdálenost mezi předními PINy a zadními čepy.


Leash - pojistné lanko

Pokud nemáme brzdy, tak možnou prevenci proti ztrátě lyže je použít "bezpečnostní popruh"  - Leash. Není to ale ideální řešení, v případě běžné manipulace s lyží Leash funguje dobře, ale v případě velkého pádu a následného enormního zatížení, například lyže se zahrabe do hlubokého sněhu a lyžař pokračuje dále dolů. Tak to pak prostě někde praskne.

Buď je to přezka / lanko na botě,  o kterou je zapnutá karabina, nebo to odnese zajišťovací páka vázání. A co navíc, trhnutí může mít negativní vliv na vaše koleno čí kotník.


Horní plocha SPACERU umožňuje omezený boční posuv bez ovlivnění boční vypínací síly třením podrážky.

SPACER lze namontovat na většinu vázání, vyžaduje prostor před patkou, šroubuje se do lyže a umožňuje nastavit výšku mezi lyží a podrážkou boty.

ATK  SPACER - univerzál

Universální SPACER slouží jako podpora paty během průjezdu depresí. Standardně bez SPACERU u PIN vázání pata visí jen na 2 čepech, pod podrážkou je mezera a tak během průjezdu depresí celá hmotnost x přetížení jde jen do 2 čepů a do miniaturní části paty boty, která bohužel může prasknout. 

Další výhodou SPACERU je přesnější jízda v oblouku, kdy přenos sil mezi patou boty a lyží se rozloží do šířky pod celou patou, šířka paty je cca 68 mm. Bez SPACERU se celý náklon provádí jen pomocí 2 čepů, které jsou od sebe vzdálené cca 20 mm. 


ATK  SPACER - pro zadní brzdu Hagan a ATK

Universální SPACER podporuje patu během průjezdu depresí. U PIN vázání pata visí pouze na 2 čepech, pod podrážkou je mezera, takže zatížení nese jen malá část paty, což může vést k jejímu prasknutí.

SPACER také zlepšuje jízdu v oblouku tím, že rozkládá přenos sil po celé šířce paty (cca 68 mm), zatímco bez něj se náklon provádí jen přes 2 čepech vzdálené cca 20 mm.

Tento typ SPACERu je určen pro nová vázání Hagan CORE a podobná vázání firmy ATK. Segmenty mají stranový pohyb a výškové nastavení "na dotek".


TITANIUM "U" SPRING

U nejlehčích závodních vázání původně U pružina byla vyrobená kvůli nízké hmotnosti pouze z titanu. Titan má dobré pružné vlastnosti, ale není odolný na otěr tvrdším ocelovým protikusem - segmentem v botě. "Provozní" opotřebení vzniká častým používáním - foto vpravo dole.

Tento problém je nyní vyřešen namontováním otočných ocelových prstenců, které se při zapínání kulisy prostě protočí bez vzniku destruktivního tření. Touto novou U pružinou jsou vybavená závodní vázka Hagan ULTRA RACE od zimy 20/21.

Pro starší vázka je inovovaná pružina dostupná jako náhradní díl.


Několik doporučení z praxe


1/ HRUBÉ NASTAVENÍ VYPÍNÁNÍ: Vypínací síla vázání Z odpovídá kompletní hmotnosti. Příklad Z 8 je určena pro kompletní hmotnost lyžaře 80 kg (tělesná hmotnost + hmotnost skialpinistické výbavy + hmotnost batohu).

2/ PŘESNÉ NASTAVENÍ VYPÍNÁNÍ:

a/ pokud jezdíte často, rychle a razantně a nemáte zdravotní problémy s koleny, je možné nastavit o 1–2 stupně větší vypínací sílu, než je vaše kompletní hmotnost.

b/ pokud jste před nebo po operaci kolene a jezdíte opatrně, je vhodnější nastavit o 1–2 stupně nižší vypínací sílu.

c/ mezi patou boty a čelní plochou patky nastavte vzdálenost cca 4,0 mm.

d/ pro výstup aretujte přední páku do polohy WALK, pro sjezd do polohy SKI.

 


3/ CO BY SE NEMĚLO DĚLAT - (případná reklamace, stížnost, oznámení nepřichází v úvahu...), ALE DĚLÁ SE...

a/ pokud jedu strmý a tvrdý extrém, tak není špatné nastavit maximum vypínací síly - v případě pádu je dobré neztratit lyže, překulit se, dostat lyže pod sebe, vzepřít a brzdit na hranách. Pokud v té době lyže už jsou jinde než vy, tak není čím brzdit. Samozřejmě špička je zajištěná v módu CHŮZE / WALK

b/ Zajištění na SJEZD / CHŮZI - osobně, pokud jedu na tvrdém sněhu nebo prašanu, tak nechávám špičku zajištěnou na CHŮZI - WALK. V případě rychlého, těžkého pádu na tvrdém sněhu špička nakonec vypne, ale obvykle dojde k trvalé plastické deformaci ramen - k jejich roztažení. (Velký impuls síly v krátkém časovém okamžiku). Většinou se to následně projeví citelnou vůlí ve špičce během výstupu v traverzu nebo v cik-caku, kdy lyže má tendenci vypadnout, pak je nutné vyměnit špičku nebo ramena. V případě pádu v prašanu většinou lyže nevypnou, ale většinou zde není žádný následný zdravotní problém.

Možný problém je v případě hlubokého, mokrého sněhu, kdy pády jsou pomalé a případné kroucení nohy je bolestivé a trvá dlouho, tady zásadně mám vázání v módu SJEZD / SKI. (nižší impuls síly v delším časovém okamžiku), tak aby se lyže mohla pohodlně vypnout.

TECHNICKÉ DOPORUČENÍ:

- udržujte vázání v čistotě, bez mechanických nečistot, hlavně po jarních dojezdech v blátě a špíně,

- zkontrolujte mechanickou funkci vázání, vizuálně zkontrolujte, zda nejsou případné trhliny nebo viditelné poškození, ještě doma pár dnů před túrou, hlavně před odjezdem někam do vzdálenějších míst,

- před důležitou akcí aplikuji tekutý vosk do prostoru špičky, pro snadnější odstranění zmrzlého sněhu pod mechanismem zapínání. Zvláště na jaře, kdy se střídá mokrý hutný sníh se zmrzlými úseky někde ve stínu, tak může dojít k "ucpání" a následnému zamrznutí prostoru špičky pod botou.

 



Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.